Hoe beantwoord je vragen over je manier van werken?

Tijdens een sollicitatiegesprek kan een werkgever vragen stellen over je manier van werken om aan de hand van je antwoord te beoordelen of je wel goed past binnen de bedrijfscultuur en de vacante functie. Deze vraag zal aan een werkgever eveneens laten zien of je wel voldoende zelfbewust bent en of je wel duidelijk in staat bent om te communiceren over je manier van werken. Ondanks dat deze vraag op het eerste gezicht wat vaag kan lijken, is het zeker een nuttige open vraag waar je jezelf mee in het meest positieve daglicht zou kunnen stellen tijdens een belangrijk gesprek zoals dit.

Tips bij het beantwoorden vagen over je manier van werken

Bij de beantwoording van deze vraag is het van cruciaal belang om een specifieke taak in je achterhoofd te houden. Je moet echter wel vermijden dat je clichés gaat gebruiken als je een antwoord geeft, zoals termen als “harde werker” en “goede communicatieve vaardigheden”. Verder is het zaak om je te focussen op specifieke onderdelen van je manier van werken die bij de vacante baan en het bedrijf aansluiten.

Uiteraard zal het ook belangrijk zijn om, tijdens het formuleren van een antwoord, eerlijk te zijn, terwijl je wel voortdurend al het positieve blijft benadrukken. Je kunt dan ook beter niet beweren dat je een perfectionist bent op het moment dat iemand bent die liever een compleet beeld van iets krijgt. In plaats daarvan zul je dus moeten benadrukken wat je visie is en de kwaliteiten zijn die je toewijding voor het werk zullen onderschrijven.

Hieronder hebben we een paar aspecten van werkstijlen verzameld die je aan zou kunnen halen bij het formuleren van een correct antwoord op deze vraag.

  • Snelheid en nauwkeurigheid: Als je snel en efficiënt kunt werken, dan kun je dit aangeven als je antwoord geeft op deze vraag, in het bijzonder als de functie strikte deadlines hanteert. Het is echter van belang om indruk maken op de werkgever tijdens dit gesprek met behulp van je competentie en je nauwkeurigheid, in plaats van alleen je snelheid te benadrukken. Wanneer je zegt dat je in een snel en gestaag tempo werkt, dan zal de nadruk komen te liggen op de strategieën die je gebruikt om te voorkomen dat je fouten gaat maken.
  • Structureren van je werkdag: Je kunt benadrukken op de manier waarop je je werkdag organiseert. Wellicht doe je de meer lastige taken bij voorkeur in de ochtend of richt je je aandacht liever steeds op één taak tegelijk, in plaats van te gaan multitasken? Je zou teven aan kunnen halen hoeveel uren je in de regel aan het werk bent. Op het moment dat je iemand bent die alles geeft op de werkvloer en tot laat op het werk blijft om bepaalde taken eerst helemaal af te ronden, dan zeg dat veel over wie je bent als potentiële werknemer.
  • Alleen of in teamverband: werken: De werkgever wil doorgaan graag weten of je de voorkeur geeft aan alleen aan de slag gaan of werken in teamverband. Het is dan ook van cruciaal belang om altijd goed na te denken voordat je deze vraag gaat beantwoorden tijdens een sollicitatiegesprek. De meeste banen vereisen op zijn minst enige samenwerking, dus zelfs als je liever alleen werkt, dan zul je toch moeten benadrukken dat je veel waarde hecht aan de inbreng van anderen.
  • Het krijgen van sturing: Een ander belangrijk onderdeel van je manier van werken is hoe je het liefst communiceert met je leidinggevende. Wellicht heb je liever een constante sturing van hogerhand, of hou je er meer van om een taak opgedragen te krijgen en vervolgens verder met rust gelaten te worden zodat je deze kunt voltooien. Je zult dus goed moeten gaan nadenken over de ideale relatie met een werkgever en op die manier bovendien je gesprekspartner tijdens het sollicitatiegesprek helpen met de beoordeling of de vacante functie wel bij je past.
  • Je manier van communiceren: Wanneer de baan constante communicatie vereist, dan kun je misschien benadrukken op welke manier je communiceert met werkgevers, medewerkers en klanten over gedurende een werkdag. Indien je de voorkeur geeft aan e-mail, telefonische vergaderingen of juist gesprekken van persoon tot persoon, dan kun je dat in je antwoord verwerken. Uiteraard zul je je antwoord wel zo vorm moeten geven dat dit aansluit bij de baan waar je voor solliciteert.

Korte- en relevante antwoorden geven

Je kunt natuurlijk niet al deze elementen van je manier van werken gaan benoemen als antwoord op de gestelde vraag. Je zult je dus moeten gaan focussen op een paar onderdelen waarvan je denkt dat deze je beste kwaliteiten zullen tonen en het beste bij deze baan zullen aansluiten. Op het moment dat je wat extra tijd hebt, dan kun je wellicht een kort voorbeeld aanhalen waarmee je je manier van werken kunt benadrukken. Je kunt bijvoorbeeld een situatie noemen waarin je efficiëntie en het vermogen om te multitasken je heeft geholpen bij het vroegtijdig voltooien van een opdracht.

Voorbeelden van correcte antwoorden

  • Mijn manier van werken is uiterst flexibel. Ik kan dan ook werken aan een heleboel verschillende projecten en dat vergt dan ook veel aanpassingsvermogen van me. In het algemeen probeer ik om steeds te werken aan maar één project en daarbij zo snel, maar ook zo efficiënt mogelijk, te werken om de hoogste resultaten te behalen. Al mijn projecten vereisen echter samenwerking met anderen, dus ik gebruik mijn directe team om mijn werk op fouten te controleren. Ik ben een perfectionist en een gedreven werknemer, daarnaast denk ik dat mijn duidelijke communicatieve vaardigheden ertoe bij hebben gedragen dat ik het beste in een team naar voren weet te brengen en dat in elk afzonderlijk project.
  • Ik ben zeer betrouwbaar en mis zelden een dag op het werk. Verder sta ik bekend als iemand die vroeg arriveert op het werk en er pas laat weer vertrekt om op die manier allerlei belangrijke taken af ​​te kunnen maken en de gewenste resultaten te bereiken. Deze betrouwbaarheid strekt zich verder uit naar mijn werk dat ik uitvoer in teamverband. Ik heb ook altijd te maken met gestelde deadlines en help mijn teamgenoten door vaak met hen te overleggen. Tijdens mijn laatste project heb ik bijvoorbeeld een teamgenoot geholpen die moeite had om een opdracht uit te voeren voor ons team. Iedere dag ben ik dan ook tot laat hem blijven helpen bij het uitvoeren van zijn opdracht en onze eerste schattingen voor het project te overtreffen.
  • Ik zit altijd bovenop mijn projecten. Vanwege mijn organisatorische vaardigheden en efficiency kan ik meerdere projecten in één keer met succes voltooien. Desondanks lukt het me om het grootste deel van mijn werk zelfstandig te voltooien, behalve dat ik zelf veel waarde toevoeg, zal ik eveneens overleggen met teamleden om ervoor te zorgen dat we allemaal op één lijn blijven zitten. Ik hecht ook veel waarde aan het regelmatig overleggen met mijn leidinggevende om haar te informeren over mijn vooruitgang en antwoorden te krijgen op eventuele vragen of problemen die zich hebben voorgedaan. Deze open communicatie helpt me taken op een efficiënte en nauwkeurige manier af te ronden.
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20