Kan ‘Hiden Biden’ al zwijgend de jackpot binnenhalen?

19 dagen voor de verkiezingen blijft Joe Biden nog altijd grotendeels onzichtbaar, terwijl Donald Trump roept en tiert als vanouds. Panikeerden een aantal van Bidens campagnemanagers twee maand geleden nog over de door Team Trump bedachte bijnaam ‘Hiden Biden’, dan lijkt zijn strategie te hebben gewerkt. Misschien omdat mensen van politici houden die niet 24/7 op hun tv-scherm verschijnen. Indien Biden gedisciplineerd bij zijn belangrijkste boodschap blijft – mensen aanmoedigen om te gaan stemmen – zit hij in januari in het Witte Huis.

Biden heeft ook de volledige steun van de klassieke centrum- en centrumlinkse nieuwszenders CNN, CNBC, ABC en CBS. Die legden hem de voorbije 45 dagen niet eens half zoveel vragen voor als aan de alomaanwezige Trump. Dat blijkt uit cijfers die het campagneteam van de president vrijgeeft.

Biden: ‘Less is more’

Een reeks vragen blijft dan ook onbeantwoord. Bidens positie met betrekking tot het Hooggerechtshof, gratis gezondheidszorg, de financiering van de politie, herstelbetalingen voor de zwarte bevolking en de ‘Green New Deal’ om er een paar te noemen. Maar de linkse pers zal Biden niet makkelijk bruskeren. Toen de tabloïd New York Post woensdag een verhaal publiceerde dat Biden in een slecht daglicht stelt, kozen zelfs Twitter en Facebook Bidens kant door niet naar het artikel door te linken. Verder profiteert de voormalige vicepresident ook van een onmiskenbare ‘Trump fatigue’ die zich van het land heeft meester gemaakt. Voor Biden geldt nu wat Steve Jobs al langer wist: ‘Less is more’.

Trump: ‘More is less’

Wat niet gezegd kan worden van zijn tegenstander, wiens lijfspreuk eerder ‘More is less’ lijkt te zijn geworden. Slaagde Trump er in 2016 in volop van de ‘aandachtseconomie’ te profiteren, dan lijkt zijn recept uitgewerkt. De boodschap bij zijn ‘live’-evenementen is tot vervelens toe dezelfde als in 2016. (Vaak moet Hillary Clinton nog de ‘Lock her up’-revue passeren). Maar ook Trumps tsunami aan tweets en retweets haalt nog amper het nieuws. Zo retweette de president van de Verenigde Staten dinsdag een bericht waarin stond te lezen dat ‘Bin Laden nog leefde en dat Obama en Biden zijn dood in scène hadden gezet’. Niemand die nog opkijkt van het feit dat de man die de nucleaire codes in zijn bezit heeft, zich met zulke onzin bezighoudt.

Ook Rudy Giuliani, die campagne voert voor Trump, valt in herhaling. Tijdens bijeenkomsten komt hij niet verder dan verhalen over de heroïneverslaving van Hunter Biden, complottheorieën over George Soros, Black Lives Matters en over de dementerende Biden. Over ‘Build the Wall’ hoor je nog weinig.

Een herhaling van Trumps ‘Best of…’

Alles lijkt er dus op dat de vier jaar durende reality-tv show die Trumps presidentschap was, stilaan ten einde komt. De laatste maanden van zijn presidentschap vult hij met een herhaling van zijn ‘Best of…’. Zijn supporters staan machteloos, maar vinden het te laat om nu nog van zender te veranderen.

Fox maakt plaats voor OANN en Newsmax

Trumps draaiorgeldeun heeft zijn limieten bereikt. Dat mag blijken uit het feit dat zelfs zijn favoriete zender Fox zijn campagnerally’s niet langer geheel, maar slechts gedeeltelijk uitzendt. Waarop Trump via Twitter zijn basis aanmoedigde om over te schakelen op marginale zenders als OANN, Newsmax en C-SPAN. De kijkcijfers van die zenders worden niet eens door gespecialiseerde bureaus bijgehouden.

Biden zit ondertussen gewoon zijn tijd uit en laat Trump gewoon Trump zijn. Want er is niets dat Biden kan doen of zeggen dat de negatieve impact kan evenaren die Trump haalt telkens hij zijn mond opendoet of begint te tweeten. Als de peilingen accuraat zijn – en dat zijn ze veel meer dan in 2016 – volstaat Bidens strategische stilzwijgen om binnen 19 dagen de jackpot binnen te halen. 

Meer