De steeds saaiere nieuwscyclus of het einde van de “Grote Donald Trump Show”: Amerikaanse media incasseren rake klappen

Vijf maanden na het vertrek van voormalig president Trump uit het Witte Huis likken de Amerikaanse nieuwsmedia hun diepe wonden. Uitgevers en audiovisuele media, die afhankelijk zijn van ononderbroken oorlogsvoering, zien hun audiënties slinken.

Waarom is dit belangrijk?

Media die traditioneel uitblinken in het opzwepen van de bevolking onder het motto "enragement is engagement", hebben het in het Bidentijdperk moeilijk.

Het verkeer op apps en websites en de betrokkenheid op sociale media daalt gevoelig. Zowel op rechtse als op linkse kanalen, blijkt uit een analyse van Axios.

Een groep extreem-rechtse media, waaronder Newsmax en The Federalist, zag hun totale verkeer van februari tot en met mei met ruim 44 procent dalen ten opzichte van de voorgaande zes maanden, blijkt uit gegevens van Comscore. Maar ook linkse media zoals Mother Jones en Raw Story incasseren een daling van 27 procent.

Bij de mainstream-uitgevers zoals The New York Times, Wall Street Journal, USA Today en Reuters beperkt de daling zich tot gemiddeld 20 procent.

Sociale media zijn de grootste verliezers

Grootste verliezers zijn de sociale media waar het engagement een flinke duik neemt. Voormelde partijkanalen hebben de sociale interacties op hun posts met meer dan 50 procent zien dalen. De mainstreammedia doen het met een daling van 42 procent amper beter.

De oorzaak is niet ver te zoeken. Ononderbroken en vaak persoonlijke controverses die onder ex-president Donald Trump de regel waren, zijn in het Bidentijdperk grotendeels afwezig.

Onder Trump was hysterie in het Amerikaanse medialand de norm geworden. Die hysterie heeft ook vele media van de ondergang gered, nadat een reeks grote titels in de Obamajaren (2008 – 2016) de boeken had neergelegd.

Enragement is engagement’ de gouden regel van het kliktijdperk

Maar daar zit nu net het probleem. De mainstreammedia hadden de voorbije jaren zo’n anti-Trumphouding aangenomen, dat ze nu geen kant meer op kunnen. Niet voor niets is ‘Enragement is engagement’ de gouden regel van het kliktijdperk. Dat geldt niet enkel voor de Trumpgezinde zender Fox News, maar evenzeer voor de centrumlinkse media, die Trump de vier voorbije jaren ononderbroken hebben gedemoniseerd.

Hysterie werd de norm in Amerikaanse media

Op commercieel en financieel vlak hadden beide kampen alle belang bij de herverkiezing van Trump. Zowat alle grote kranten en tv-zenders zagen hun verkopen en kijkcijfers de voorbije vier jaar verdubbelen tot verdrievoudigen. De media kregen maar niet genoeg van het reality-tv presidentschap van Donald Trump, een wereldkampioen in zelfpromotie. De ‘Donald Trump Show’ was big business.

Voor de media was de herverkiezing van Trump dus het ultieme droomscenario. Ook profiteren andersgezinde media traditioneel van de verkiezing van een president van de tegenpartij. Opmerkelijk genoeg behoren de rechtse media deze keer tot de verliezers.

Meer