Het abonnement is helemaal terug, maar bent u daar ook beter mee af?

Een abonnement op Netflix heeft u al, maar u kan er ook eentje hebben voor verse bloemen, koffie en zelfs voor uw smartwatch. Het abonnement is helemaal terug van nooit echt weggeweest.

Vorige week stelde Amazon de gezondheidsarmband Halo voor. Die kan u niet gewoon kopen: de hardware en de service samen kosten 69,99 dollar voor het eerste jaar. Zonder service is het ding natuurlijk nutteloos, dus u hangt sowieso vast aan het abonnement. Innoverend is het allerminst, maar het valt wel op dat steeds meer grote bedrijven opnieuw naar abonnementen grijpen.

Entertainment

Een paar voorbeelden. Het bekendste is wellicht Netflix. Een film op dvd of blu-ray bezitten, dat doen we zelden nog. In tien jaar tijd is de dvd-verkoop met 86 procent ingestort. In plaats daarvan hebben we abonnementen. Netflix, Amazon Prime en misschien zelfs de nieuwe Streamz. Voordeel: een lagere instapprijs. Nadeel: als u stopt met het abonnement, bent u ook uw films en series kwijt.

In de entertainmentsector is het abonnement dan ook alomtegenwoordig. Spotify is nog zo een bekende maar ook Kobo+ bijvoorbeeld. Daarmee neemt u een abonnement op e-boeken. De e-reader moet u kopen, het abonnement verzekert dat u blijft.

Maar het stopt niet bij entertainment. Photoshop is al jaren overgeschakeld van een pakket dat u koopt en installeert en houdt, naar een software as a service (SAAS), een dienstverlening dus. In plaats van 300 of 500 euro voor het totaalpakket, betaalt u 30 euro per maand, maar wel voor een versie die steeds up-to-date is.

Koffie met bloemen

En dan zijn er nog de talloze varia-abonnementen die opduiken. HelloFresh levert uw eten thuis (vanaf 31,95 euro per week, zonder verzendkosten). Bloomon zet maandelijks, tweewekelijks of wekelijks een bosje biobloemen op uw tafel (vanaf 23,95 per bos). En u schenkt er natuurlijk ook een koffietje bij van uw koffie-abonnement, zoals dat van Roast (vanaf 14,95 euro per maand) of Nespresso (vanaf 15 euro per maand).

Maar misschien drinkt u liever koffie op verplaatsing, dat kan ook. Starbucks had even een abonnementsdienst, waar u maandelijks voor betaalde en dan koffie naar believen kon drinken. Ook de Amerikaanse tearoomketen Panera heeft intussen een succesvolle abonnementsdienst, hoewel die van Starbucks intussen is teloorgegaan.

Abonnementen zijn dus populair. Ze komen onvermijdelijk uw richting uit. Vanuit de bedrijven zelf is dat te begrijpen. ‘Voor hen is dat een manier om klanten te binden’, zegt Els Breugelmans, doctor in de marketing aan de KU Leuven. ‘Het is in een online wereld veel moeilijker om klanten bij te houden. Met één muisklik zijn ze op een ander’.

En voor u?

Een abonnement zal u dus wat dwingen om bij uw vaste winkels te blijven. ‘U zal bijvoorbeeld een product sowieso bij Amazon kopen omdat u daar een abonnement heeft. Dat wil ook natuurlijk zeggen dat u soms iets koopt omdat u de verzendkosten toch niet meer moet betalen.’

Maar is een abonnement dan ook voordeliger voor de klanten zelf? ‘Dat hangt van klant tot klant af. Net zoals u een fitnessabonnement moet gebruiken om er het geld uit te halen. Anders is het gewoon duur.’

‘Uit studies blijkt wel dat het voor bedrijven vooral belangrijk is om mediumklanten te bereiken. Dat zijn mensen die soms bij u winkelen, maar soms ook bij de concurrentie.’ Net in die groep valt er voor bedrijven veel te winnen, weet Breugelmans. ‘Als mensen slechts zeer af en toe bij u kopen, zullen ze geen abonnement nemen. De mensen die al een abonnement hebben, heeft u al gebonden. Dus is het vooral die wisselende groep waar potentieel in zit.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20