Herbert Diess meest besproken bedrijfsleider uit Duitse economie

Herbert Diess, topman van de VW Group, was vorig jaar in de Duitse media de meest besproken bedrijfsleider van het hele land. Dat blijkt uit een studie van consulent Keynote, gebaseerd op vermeldingen van bedrijfsleiders van de negentig grootste ondernemingen van het land in Duitse media. Daarbij werden in totaal 406.710 artikelen en berichten in meer dan driehonderd gedrukte en online media en sociale netwerken gevonden.

Herbert Diess kreeg in de Duitse media vorig jaar 36.905 vermeldingen. Daarmee voerde de topman van Volkswagen, net zoals het jaar voordien, de ranglijst van Keynote aan. Er wordt echter opgemerkt dat die berichtgeving overwegend negatief bleek.

De vermeldingen van Diess hadden immers vooral te maken met een mogelijk banenverlies door de transitie naar elektromobiliteit, wereldwijde bevoorradingsproblemen en de machtsstrijd bij de Duitse autobouwer.

Mercedes en Lufthansa

Keynote merkt nog op dat amper drie bedrijfsleiders samen bijna een kwart van de totale berichtgeving naar zich toe haalden. Op de tweede plaats staat Ola Källenius, chief executive van autobouwer Mercedes-Benz, met 18.237 vermeldingen. Hij wordt gevolgd door Carsten Spohr, topman van de luchtvaartgroep Lufthansa, met 14.122 berichten.

In tegenstelling tot zijn tegenhanger bij Volkswagen, kon Källenius zich het voorbije in een veel positievere pers verheugen. Ondanks de problemen met de coronacrisis, kon hij immers bij Mercedes met goede resultaten pronken. Daarnaast genoot hij ook veel bijval voor de elektrische strategie die hij in het bedrijf wil uitvouwen.

Carsten Spohr kon anderzijds vorig jaar een gedeelte van zijn reputatieverlies het jaar voordien – toen hij moest bekennen dat Lufthansa door de uitbraak van de coronapandemie afhankelijk was van staatssteun – weer goedmaken. Het voorbije jaar kon hij immers melden dat Lufthansa weer winstgevend was en dat de staatssteun zou worden terugbetaald.

De top tien bestaat verder uit Christian Sewing (Deutsche Bank), Rolf Buch (Vonovia), Manfred Knol (Commerzbank), Oliver Zipse (BMW), Werner Baumann (Bayer), Kasper Rorsted (Adidas) en Guillaume Faury (Airbus).

Vonovia

Keynote noemt daarbij vooral de aanwezigheid van Rolf Buch, die elf plaatsen vooruit ging, opmerkelijk. Het vastgoedconcern Vonovia raakte immers vorig jaar betrokken in de problemen rond het schaarse woningaanbod en de discussies over een mogelijke onteigening van immobiliënbedrijven met grote portefeuilles. “Toch kon Buch het bedrijf in een positiever daglicht plaatsen”, luidt het daarbij.

De top tien vertegenwoordigt samen 46 procent van alle vermeldingen. Dat was wel een daling met 8 procentpunt tegenover het jaar voordien. In de hele lijst kunnen bovendien slechts twee vrouwen worden opgemerkt. Martina Merz, topvrouw van Thyssenkrupp, zakte elf plaatsen tot een 19de ranking. Belén Garijo (Merck), op de 24ste plaats, was een nieuwkomer.

De onderzoekers zeggen ook nog dat de trend naar een grotere personalisatie van de bedrijfsrapportage zich vorig jaar heeft doorgezet.

“De kloof in de publieke perceptie wordt steeds groter”, benadrukt Janis Vougioukas, topman van Keynote. “In het tijdperk van digitale media zullen bedrijven die voor hun chief executive geen positioneringsstrategie hebben, het in de toekomst steeds moeilijker vinden om met hun berichten het publiek te bereiken.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20