Duitse stad Hamburg heeft semi-autonome digitale trein

In Hamburg is de eerste semi-autonome digitale trein van Duitsland in gebruik genomen. De trein kan dankzij speciale software een reeks functies uitvoeren waarvoor geen menselijke tussenkomst meer nodig is. Bovendien belooft het innovatieve treinconcept een aanzienlijke capaciteitsvergroting, zonder de spoorinfrastructuur zelf te moeten opwaarderen.

Dankzij de innovaties kunnen volgens de ontwikkelaars op het traject meer treinen op een veilige manier worden ingezet.

Hogere capaciteit

Het nieuwe concept kwam tot stand door een samenwerking van de spoorbedrijven S-Bahn Hamburg, Deutsche Bahn en treinconstructeur Siemens Mobility. De digitale trein wordt ingezet op een traject van ongeveer 23 kilometer tussen de stations Berliner Tor en Bergedorf/Aumühle.

“Een belangrijk voordeel is dat er voor de inzet van de digitale trein geen grote werken aan de spoorinfrastructuur moeten worden voorzien”, voeren de ontwikkelaars aan. “Hierdoor kan het concept op elke mogelijke locatie worden ingevoerd.”

De trein kan op eigen kracht versnellen en afremmen en de deuren openen en sluiten. Ook het rangeren gebeurt zonder menselijke ondersteuning. Een treinbestuurder blijft echter als begeleider aan boord, zodat in een noodgeval kan worden ingegrepen.

Het nieuwe concept laat spoorwegmaatschappijen volgens S-Bahn Hamburg toe om de capaciteit van de lijn op te voeren. Omdat vele functies met de regelmaat van een klok zijn gepland en ook veel energiezuiniger kunnen worden uitgevoerd, kan de frequentie van treinen op een traject worden opgedreven. Volgens S-Bahn Hamburg kan de capaciteit van een spoorlijn door het nieuwe concept met ongeveer 30 procent worden verhoogd.

Groei

S-Bahn Hamburg, Deutsche Bahn en Siemens Mobility ondertekenden vijf jaar geleden een samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van de digitale trein. Met het project was een investering van ongeveer 60 miljoen euro gemoeid.

Tegen eind dit decennium moet het volledige netwerk van S-Bahn Hamburg zijn gedigitaliseerd. Het spoorbedrijf merkt verder op dat in een volgende fase volledig geautomatiseerde treinen, waar geen menselijke bestuurder meer is vereist, zouden kunnen worden ingezet.

Omdat er weinig ingrepen moeten worden doorgevoerd om de spoorweginfrastructuur aan het nieuwe concept aan te passen, denkt S-Bahn Hamburg dat de digitale trein snel ook op andere locaties zijn opwachting zal maken.

(lb)

Meer