Gucci is terug… omdat het weet hoe jongeren denken

Het Italiaanse luxemerk Gucci, onderdeel van de Franse groep Kering, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar opnieuw uitstekende prestaties laten optekenen. De omzet steeg met 42,8 procent tot 1,55 miljard euro. De online verkoop van het merk kende zelfs een verdubbeling.

De cijfers vormen een bevestiging van de positieve ommekeer die het merk heeft gekend sinds twee jaar geleden Marco Bizzarri tot chief executive en Alessandro Michele tot creatief directeur werden aangesteld. Een belangrijk deel van succes kan volgens experts worden toegeschreven aan de nieuwe cultuur die Bizzarri bij Gucci heeft uitgebouwd. Bizzarri was voordien onder meer chief executive van het modemerk Bottega Veneta, eveneens onderdeel van Kering. Opgemerkt wordt dat Bizzarri belangrijke inspanningen heeft gedaan om de bedrijfscultuur van Gucci te veranderen. “Bizzarri heeft geprobeerd om het bedrijf een open, optimistisch en creatief karakter mee te geven,” verduidelijkt het magazine Quartz. “Dat is geen gemakkelijke opdracht, want de onderneming heeft in al zijn divisies samen toch ruim elfduizend werknemers.” “De nieuwe topman wou echter vooral bereiken dat iedere medewerker zich voldoende comfortabel voelt om nieuwe ideeën voor te stellen. Op die manier zouden ook problematische knelpunten moeten kunnen worden ontdekt. Daarbij kregen alle geledingen van de onderneming de mogelijkheid om aan de topkaders feedback te geven en verandering te stimuleren.”

Jonge perspectieven

Daarbij werd vooral aandacht besteed aan jongeren. “Gucci kreeg een schaduwcomité van millennials, waar Bizzarri andere perspectieven kreeg aangereikt dan vanuit zijn normale kring executives,” aldus nog Quartz. “Met deze jongeren worden weliswaar ook de onderwerpen besproken die in de bestuurskamer aan bod komen, maar ook worden compleet nieuwe concepten aangeraakt.” Onder meer rekent Bizzarri op het schaduwcomité om projecten te identificeren die in de praktijk niet blijken te werken. “Onder meer kon daardoor het restafval bij het snijden van het leder gevoelig worden beperkt,” getuigt de topman. “Ook worden met jongere medewerkers geregeld lunches georganiseerd om te achterhalen welke maatregelen kunnen worden genomen om het werk bij Gucci nog verder te verbeteren.”

https://www.theatlas.com/javascripts/atlas.js Creativiteit en emotie dienden volgens Bizzarri bij Gucci opnieuw een centrale positie te krijgen. Hij gaf nog aan zakelijke plannen of cijfers nooit met creatief directeur Alessandro Michele te bespreken. “Michele moet creatief zijn, ik moet hem de mogelijkheid bieden creatief te zijn,” aldus Bizzarri. Moederbedrijf Kering – dat onder meer ook de merken Yves Saint Laurent, Puma en Balenciaga omvat – boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 3,92 miljard euro. Dat betekende een stijging met 23,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. (mah)