Grote studie rond mediagebruik: VTM Nieuws rukt op en krijgt meer vertrouwen dan De Standaard en De Tijd

Vertrouwen in de grote Belgische nieuwsmerken blijft sinds de komst van de coronapandemie op z’n minst stabiel. De Vlaamse nieuwsmerken laten zelfs een kleine vertrouwensboost zien. Dat blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Volgens de studie stijgt het vertrouwen in de nieuwsverslaggeving. In Vlaanderen vertrouwt 61 procent en in Wallonië 45 procent van de ondervraagden het nieuws in het algemeen. De neerwaartse trend van de afgelopen jaren zou omgebogen zijn.

Smartphone wint

In Vlaanderen heeft DPG Media, de groep achter onder andere De Morgen, VTM en Het Laatste Nieuws, nu VRT ingehaald als de meest gebruikte offline nieuwsbron.

VTM lokt de meeste ogen. 45 procent van de ondervraagde Vlamingen kijkt wekelijks naar de zender. Eén is de tweede meest bekeken zender. Wel moet genoteerd dat VRT, met al zijn radio- en tv-zenders samen, wekelijks 67 procent van alle Vlaamse mediagebruikers aantrekt.

Qua vertrouwen bij het publiek is VTM Nieuws (78 procent) De Tijd (76 procent) en De Standaard (76 procent) dit jaar voorbijgestreefd. Het werd zo voor het eerst het tweede meest vertrouwde nieuwsmerk na VRT Nieuws (81 procent).

Het Laatste Nieuws online is het populairste Vlaamse onlinemedium. 48 procent van de ondervraagden bezoekt het wekelijks. VRT NWS staat op nummer twee met 35 procent.

In Wallonië heeft de tv-zender La Une van RTBF (Franstalige openbare omroep), RTL ingehaald als meest gebruikte offlinenieuwsbron. RTBF is het meest vertrouwde merk, maar RTL is nog steeds het leidende merk wat betreft online wekelijks gebruik.

Wat nog opvalt: De smartphone blijft terrein winnen als meest gebruikte apparaat voor digitaal nieuws. 59 procent van de ondervraagde Belgen consumeert zijn of haar digitaal nieuws via de gsm.

Digitalisering

In 2020 kwam er een nieuwe vijfjarige beleidsovereenkomst tussen de openbare omroep VRT en de Vlaamse regering. Het verplicht de VRT om zijn digitale transformatie te versnellen, maar ook om zijn online nieuws te beperken tot uitzendingen in plaats van uitgebreide tekstuele inhoud.

Ondertussen leidde overheidssubsidie voor (winstgevende) commerciële media tot discussie. In Vlaanderen ontving DPG Media 996.000 euro voor digitale omscholing. “Dat bedrag is voor drie jaar”, benadrukt een woordvoerder van DPG Media.

De steekproef van de studie telde 2.008 Belgen die een onlinevragenlijst invulde in januari en februari 2021.

Lees ook:

Meer