Google wil identiteit van alle adverteerders verifiëren

Binnenkort zal Alphabet, het moederbedrijf van Google, van zijn adverteerders een identiteit en nationaliteit vragen.

De nieuwe regel is een uitbreiding van het reeds bestaande beleid van Alphabet voor politieke advertenties. Het bedrijf doet een extra inspanning naar aanleiding van de coronacrisis. Rond de bestrijding van Covid-19 wordt namelijk heel wat foute informatie verspreid.

Daarom wil Alphabet aan gebruikers laten zien wie de advertenties betaald heeft. De regel zal eerst van toepassing zijn in de Verenigde Staten en nadien in de rest van de wereld.

Verifiëren

Voor er een advertentie geplaatst wordt, moeten adverteerders persoonlijke informatie en gegevens van het adverterende bedrijf meegeven. Ze moeten die identiteit ook staven met documenten. Gebruikers zullen vervolgens de identiteit van de bedrijven kunnen zien door op een bepaalde knop te klikken.

‘Deze verandering zal het eenvoudiger maken voor mensen om te begrijpen wie de adverteerders achter de ads op Google zijn en hen helpen om geïnformeerde keuzes te maken.’ Nog volgens Google zullen de slechte adverteerders zo minder geneigd zijn om op de site te adverteren en zichzelf anders voor te stellen dan ze zijn. Dat zegt het hoofd van advertentie-integriteit, John Canfield, in een blogpost.

Uitrol duurt jaren

Volgens Canfield zal het proces nog enkele jaren duren. Eerst aan de beurt zijn de adverteerders die producten en diensten verkopen, informatie en educatieve content promoten en de zwaargereguleerde sectoren, zoals de gokindustrie en gezondheidszorg.

De adverteerders zullen een waarschuwing krijgen als hun gegevens niet in orde zijn. Als dat na een maand niet zo is, dan wordt de advertentie teruggetrokken.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20