Google haalde vorig jaar 3,1 miljard advertenties offline

Google heeft vorig jaar 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd omdat ze de regels van het bedrijf niet respecteerden. Dat meldt de Amerikaanse technologiereus. Ruim 99 miljoen van die reclames hadden met het coronavirus te maken, en gingen bijvoorbeeld over onbestaande mirakelbehandelingen of valse vaccins.

Google wil met de cijfers aantonen dat het malafide advertenties aanpakt. Het heeft een van de grootste digitale advertentieplatformen in de wereld, dankzij zijn alomtegenwoordige zoekmachine. Het haalde niet alleen 3,1 miljard advertenties offline, het legde ook restricties op voor meer dan 6,4 miljard advertenties.

Scott Spencer, global hoofd ‘Trust & Safety in Ads’ bij Google, zegt dat cybercriminelen andere tactieken zijn beginnen toepassen. Ze maakten vorig jaar vaker gebruik van zogenaamde ‘cloackingtechnologie’, waarbij controleurs om de tuin worden geleid.

Cloackingtechnologie

‘Als die technologie detecteert dat een advertentie wordt nagekeken door een reviewsysteem of een menselijke reviewer, zullen er bijvoorbeeld foto’s van puppy’s en katjes te zien zijn. Maar als een ‘gewone’ consument klikt, wordt dat een slechte pagina’, legt hij uit.

De cloackingtechnologie die breed beschikbaar is, kan Google volgens Spencer inmiddels al tegengaan. ‘Maar de meer gesofisticeerde technologie is uitdagender om aan te pakken’, luidt het.

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten