“Hoog tijd dat Google en Facebook teruggeven wat ze gestolen hebben”

Facebook en Google zouden een liefdadigheidsinstelling moeten oprichten voor de journalistiek. Op die manier zouden ze de compenseren voor de inkomsten die ze hebben gestolen. Dat zegt Tina Brown, de voormalige uitgever van Vanity Fair en The New Yorker, twee van Amerika’s meest gelezen print- en webpublicaties.

Brown (op de foto rechts naast de Canadese premier Justin Trudeau)  is niet de eerste de beste. Ze geniet grote faam in de Verenigde Staten. Brown is ook de organisator van de jaarlijkse ‘Women in the World’-conferentie.

Het ‘duopolie’ Google en Facebook

Kranten en magazines aan beide kanten van de Atlantische Oceaan hebben de voorbije jaren flink in hun budgetten moeten knippen, omdat steeds meer advertentiebudgetten naar online publicaties werden getransfereerd. Het ‘duopolie’ Google en Facebook steekt van die online reclame meer dan de helft op zak.

Geschat wordt dat de inkomsten uit digitale advertenties in 2017 ruim 83 miljard dollar zullen bedragen, waarbij een derde van alle display-advertenties (de typische reclameboodschappen die men op websites aantreft) op Facebook zullen verschijnen en Google 78% van de advertenties op zoekmachines zal binnenhalen.

“Zo veel gestolen dat ze iets terug moeten geven”

In een interview met TIME magazine zegt Brown erg bezorgd te zijn over de toekomst van de journalistiek:

“Ik ben erg bezorgd om het business model. Het wordt hoog tijd dat Facebook en Google een groot liefdadigheidsfonds oprichten om de journalistiek te steunen. Ze hebben zo veel gestolen dat het hoog tijd wordt dat ze iets terug geven.”

Op de vraag “wat het meest schadelijk is geweest voor de journalistiek:  Google, Facebook of Twitter?” antwoordt Brown:

“Ik denk Facebook vanwege zijn werelddominantie… Journalisten zijn jarenlang berispt met het woord ‘exposure’ (aandacht van de wereld voor hun werk)”” alsof iemand van die aandacht leven kan. Er moeten inkomsten terugvloeien naar de journalistiek. Het is gewoon niet eerlijk.”

“We stelen niets”

Ronan Harris, de baas van Google in het Verenigd Koninkrijk, ontkende deze week nog dat zijn bedrijf inkomsten van kranten afneemt. Op Google News verschijnen namelijk geen advertenties. Google heeft trouwens al een innovatiefonds voor online journalistiek.

Ook Facebook beloofde in januari dat een nieuw journalistiek project zou worden gelanceerd in samenwerking met mediagroepen. Zo moeten nieuwe formats en businessmodellen tot stand komen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20