Gigantisme: Amazon nu ook grotere pakjesdienst dan FedEx en UPS

In minder dan 10 jaar is de pakjesdienst van webwinkel Amazon er in geslaagd het belangrijkste logistiek bedrijf ter wereld te worden. Een kolossale prestatie van een bedrijf dat als online boekenverkoper begon vanuit een garage in Bellevue (Seattle).

Amazon heeft ondertussen 648.000 mensen in dienst, blijkt uit berekeningen van Rakuten Intelligence. Dat zijn er meer dan FedEx (450.000), UPS (481.000) of de Amerikaanse postdienst USPS (497.000). Het zijn er ook ruim een half miljoen meer dan de 117.000 die het in 2013 tewerkstelde.

Ook de infrastructuur en de transportvloot die het de voorbije jaren heeft gebouwd is indrukwekkend: 390 warenhuizen, 50 vliegtuigen, 300 vrachtwagens en 20.000 bestelwagens.

Deed het bedrijf jarenlang beroep op andere transporteurs om zijn bestellingen bij de klant te bezorgen, dan leverde het vorig jaar al 30% van alle bestellingen zelf. In 2017 was dat nog 20% en in 2016 amper 8%. Dit jaar transporteerde Amazon in de maanden maart en april liefst 45% van alle eigen bestellingen.

Steeds meer zaken die bij de webwinkel Amazon worden besteld, worden nu dus door de eigen Amazon-pakjesdienst geleverd. Amazon is ook in die mate georganiseerd dat zijn ‘leveringen op dezelfde dag’ nog amper voor logistieke problemen zorgen. In tientallen Amerikaanse steden levert Amazon zijn Prime-bestellingen zelfs binnen de 2 uur. In 2019 werd 15% van die bestellingen wel te laat geleverd, vergeleken met 5% in 2017.

Amazon, de exponent van ‘Gigantisme’?

De snelle opgang van Amazon, geeft opnieuw aan in welke mate de wereld opschuift naar wat de Vlaamse econoom Geert Noels in zijn boek ‘Gigantisme’ beschrijft. Bedrijven die op vrij korte tijd uitgroeien tot mega-ondernemingen en die activiteiten, sectoren én de mondiale economie domineren. Deze ondernemingen profiteren niet enkel van de toegang die ze hebben tot goedkoop geld. Ze hebben ook preferentiële toegang tot beleidsmakers en politici. Door intens lobbywerk krijgen ze dan regels goedgekeurd die vaak door die ondernemingen zelf zijn geschreven. (Volgens Steen Jakobsen van de Deense Saxo Bank besteden politici traditioneel 1% van hun tijd aan kmo’s en 99% aan beursgenoteerde bedrijven. Ook gaat 95% van het door banken ter beschikking gestelde krediet naar beursgenoteerde bedrijven. Kmo’s mogen de resterende 5% onder zich verdelen.)

Hoe concurreren met zo’n reus?

Retailers die met Amazon willen concurreren zijn zo goed als kansloos. Tenzij ze bereid zijn 10 jaar te investeren in hun distributienetwerk. Op voorwaarde dat ze ondertussen voldoende volume genereren om die investeringen te ondersteunen. Ook heeft Amazon geprofiteerd van zijn investeringen in artificiële intelligentie, die toelaten voorspellingen te maken inzake voorraadbeheer.

Het probleem van ‘de laatste mijl’ tracht Amazon op te lossen door steeds meer warenhuizen te openen. De term last mile duidt in transportplanning de beweging van goederen aan vanuit een transport hub naar een eindbestemming.  In die optiek converteert Amazon in de VS steeds meer gesloten shoppingcentra tot warenhuizen. De enige link die het bedrijf van Jeff Bezos nog niet volledig heeft geïntegreerd is de productie. Dat is nog een kwestie van tijd, nu het steeds meer kleine privé-merken opkoopt in verschillende categorieën.

Amazon is ook in die mate georganiseerd dat zijn ‘leveringen op dezelfde dag’ nog amper voor logistieke problemen zorgen.
Meer