Gigantisch Egyptisch mobiliteitsproject “grootste order in de geschiedenis van Siemens”

Het Duitse technologieconcern Siemens heeft in Egypte een opdracht van 8,1 miljard euro binnengehaald. Het gaat om de bouw van een kolossaal netwerk aan hogesnelheidstreinen.

De spoor- en verkeersdivisie van industriële groep Siemens heeft een contract ondertekend met de Egyptische overheid voor de aanleg van een ongeveer 2.000 kilometer lang hogesnelheidsspoornet.

“Suezkanaal op rails”

Siemens Mobility zou hiervoor samenwerken met consortiumpartners Orascom Construction en Arab Contractors, zei het Duitse bedrijf op zaterdag.

  • Uit de samenwerking moet uiteindelijk ’s werelds op vijf na grootste hogesnelheidsspoorwegsysteem voortvloeien.
  • “Het is de grootste order in de geschiedenis van Siemens”, liet bestuursvoorzitter Roland Busch optekenen in een verklaring.
  • Na voltooiing zal het Egyptische hogesnelheidsnet uit drie spoorlijnen bestaan: een lijn die de Rode Zee moet verbinden met de Middellandse-Zeekust, die Siemens in september een “Suezkanaal op rails” had genoemd, en de twee lijnen die zaterdag werden aangekondigd.
  • “Het volledig geëlektrificeerde netwerk zal de koolstofuitstoot met 70 procent verminderen in vergelijking met het huidige auto- of busvervoer”, klinkt het in de verklaring.

Tests met waterstoftreinen

Siemens Mobility haalde eind vorig jaar nog het nieuws toen het aankondigde treinen op waterstof die een actieradius van duizend kilometer kunnen aanbieden, te willen testen. De onderneming beschouwt de technologie onder meer als een emissievrije oplossing op routes zonder bovengrondse elektriciteitskabels.

“De technologie”, die dit jaar door Siemens in Duitsland zal worden getest, “zal een belangrijke bijdrage leveren aan de milieudoelstellingen die door de maatschappij naar voor worden geschoven”, merkte Michael Peter, hoofd Siemens Mobility, toen op. “Ongeveer 80 procent van het treinverkeer rijdt al op geëlektrificeerde lijnen, die een duurzaamheid van 100 procent laten optekenen.”

Of voor het Egyptisch project waterstoftreinen zullen worden gebruikt, is (vooralsnog) niet bekend.

Meer