Gevallen touroperator Thomas Cook maakt comeback in Verenigd Koninkrijk

De naam Thomas Cook maakt een comeback, met dank aan het Chinese conglomeraat Fosun, dat de merknaam van de Britse touroperator kocht. Net geen jaar geleden ging het bedrijf failliet.

Thomas Cook gaat, inclusief het goudkleurig hart als logo, verder als een online reisbureau in het Verenigd Koninkrijk. Initieel zal de ‘coronaveilige’ website vakanties verkopen naar bestemmingen die op de corridorlijst van de Britse regering staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om Turkije, Italië en sommige delen van Griekenland. Wanneer dat mogelijk is, komen er nog extra bestemmingen bij, klinkt het.

‘We zijn ons bewust van de uitdagingen die de pandemie met zich meebrengt’, zegt CEO Alan French aan de Britse krant The Guardian. ‘Het is algemeen geweten dat Britten graag willen reizen, maar zenuwachtig zijn over de veiligheid en regels van de overheid. We brengen daarom geen kosten in rekening als klanten hun vakantie moeten aanpassen, doordat de richtlijnen van de overheid wijzigen.’

50 personeelsleden

Op 23 september vorig jaar beëindigde Thomas Cook zijn activiteiten, na een bestaan van 178 jaar, omdat een ultieme poging om vers geld te vinden mislukt was. Fosus, ook eigenaar van Club Med, kocht de merknaam eind vorig jaar voor ongeveer 12 miljoen euro. Bij het nieuwe Thomas Cook werken nu vijftig mensen, terwijl de oude touroperator alleen al in het Verenigd Koninkrijk 9.000 mensen in dienst had.

De val van Thomas Cook in het Verenigd Koninkrijk sleurde ook de Belgische poot mee de dieperik in. Het Spaanse Wamos nam een deel van de activiteiten over en heropende alle 62 reiswinkels van het dochtermerk Neckermann. In ons land stond het Garantiefonds Reizen in voor de repatriëring van circa 12.000 gestrande reizigers. Datzelfde fonds betaalde ook meer dan 40.000 getroffen reizigers terug. ‘Ongeveer 94 procent van de schadeclaims is verwerkt’, klonk het eind mei.

Meer