General Motors: Warmtepomp helpt elektrische wagen energie besparen

De Amerikaanse autobouwer General Motors heeft een warmtepomp ontwikkeld die energie van de batterij van een elektrische wagen recupereert om de verwarming en de aandrijving te voeden, zonder het bereik van het voertuig te verminderen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt.

De technologie, die gedekt is door elf patenten, is gebaseerd op het platform Ultium, de architectuur die General Motors heeft ontwikkeld voor de aandrijving van zijn elektrische voertuigen.

Restenergie

De Ultium Energy Recovery is een warmtepomp die de restenergie van de batterij opvangt en hergebruikt. Door de aanwending van die extra krachtbron kan het bereik van het voertuig worden uitgebreid, moet minder energie worden gereserveerd voor de verwarming en kan de batterij sneller worden opgeladen.

“Dankzij deze toepassing is het zelfs mogelijk om een sportievere rijstijl aan te houden”, wordt er bij General Motors opgemerkt.

De ontwikkeling van energierecuperatie vindt zijn oorsprong in de EV1, het eerste elektrische voertuig van General Motors eind jaren negentig van de vorige eeuw. Ingenieurs van de Amerikaanse constructeur ontwikkelden op dat moment voor de eerste keer een warmtepomp voor een elektrisch voertuig.

Het systeem is beschikbaar op alle huidige voertuigen die op het Ultium-platform worden gebouwd of in de toekomst aan die vloot zullen worden toegevoegd.

“In een elektrische voertuig zijn batterijen, elektronica en andere aandrijfcomponenten allemaal verantwoordelijk voor de productie van warmte”, leggen de ingenieurs van General Motors uit. “Het Ultium Platform kan deze restwarmte van het voortstuwingssysteem echter terugwinnen en opslaan.”

Watts to Freedom

“Verder kan het systeem ook vocht van zowel binnen als buiten het voertuig, inclusief de lichaamswarmte van de passagiers, opvangen en gebruiken. Het platform kan die opgeslagen energie gebruiken om bij koude weersomstandigheden de cabine sneller te verwarmen.”

Deze capaciteiten van het Ultium Platform verminderen de noodzaak om de verwarming en andere functies te voorzien van energie die is opgeslagen in de batterij.

Hierdoor wordt de actieradius van de elektrische voertuigen van General Motors volgens de constructeur met 10 procent uitgebreid. Bovendien wordt ook het oplaadproces op zich efficiënter omdat de batterijen vooraf kunnen worden opgewarmd.

Het systeem biedt zelfs meer vermogen aan voor technologieën zoals Watts to Freedom, waarmee de elektrische Hummer in ongeveer drie seconden vanuit stilstand tot een snelheid van 60 mijl per uur kan accelereren.

Meer