Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
In de Verenigde Staten heeft General Motors zich het voorbije jaar opnieuw tot grootste autoverkoper van het land gekroond en daarmee zijn Japanse concurrent Toyota naar de tweede plaats verdrongen. Dat was te danken aan een gestaag groeiende vraag en een opleving van de productie tijdens het vierde kwartaal. Dat hebben analisten van het persbureau Bloomberg gezegd.
General Motors en Toyota Motor boekten tijdens het laatste kwartaal van het voorbije jaar elk dubbelcijferige winsten. Ook dit jaar wordt op een verdere groei gerekend, al wordt er ook gewaarschuwd voor hogere financieringskosten.
Waarom is dit belangrijk?
General Motors zag zijn Amerikaanse verkoop vorig jaar met 3 procent tot 2,3 miljoen exemplaren oplopen. Daardoor kon het concern zijn positie als grootste autoverkoper van de Verenigde Staten heroveren. General Motors had die titel het jaar voordien aan Toyota moeten afstaan. Hierdoor kon General Motors zich voor de eerste keer in negentig jaar niet als Amerikaans marktleider opwerpen. De Amerikaanse verkoop van Toyota viel het voorbije jaar met 9,6 procent terug tot 2,1 miljoen voertuigen.
Zwakste verkoop in elf jaar tijd: In totaal werden het voorbije jaar in de Verenigde Staten bijna 14 miljoen nieuwe wagens verkocht. Dat is het laagste niveau in elf jaar tijd.
Elf jaar geleden had de Amerikaanse automarkt nog te lijden onder de naweeën van de wereldwijde bankencrisis. Algemeen wordt verwacht dat er dit jaar opnieuw een groei zal kunnen worden gemeld. Daarbij wordt gewezen naar de toegenomen leveringen van halfgeleiders, die vorig jaar de productie hebben verstoord.
Tijdens de maand december werden volgens analist Cox Automotive in de Verenigde Staten 1,27 miljoen nieuwe wagens verkocht. Dit betekende een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Dat blijft nog altijd onder het verkoopniveau van 1,5 miljoen eenheden dat voor de uitbraak van de coronacrisis kon worden opgetekend.
Wel wordt gewaarschuwd dat de kosten ook dit jaar een probleem voor de verkopers en klanten zouden kunnen worden. “Hoewel de stijging van de catalogusprijzen zijn hoogtepunt heeft bereikt, moet er met oplopende financieringskosten rekening worden gehouden”, merken de analisten op.
“De financiering op de automarkt, zowel voor nieuwe auto’s als voor occasiewagens, is duurder dan ooit. Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar werd daarbij een rente van 6,5 procent gemeld, tegenover 5,7 procent het kwartaal voordien en 4,1 procent begin vorig jaar. Het aantal autokopers met maandelijkse afbetalingen van meer dan 1.000 dollar staat op het hoogste niveau uit de geschiedenis.”
Verbetering door grotere voorraden halfgeleiders: General Motors realiseerde tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar een verkoop van 623.261 wagens. Dat betekende een stijging met 41 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien.
“Dat is in belangrijke mate te danken aan de verbeterde toegang tot halfgeleiders”, werpen woordvoerders van het Amerikaanse concern op. Dit staat in schril contrast met de moeilijke periode van de automaker een jaar geleden, toen General Motors met een beperkte levering van chips en productiestops werd geconfronteerd.
De winsten van General Motors werden vooral gedragen door de sterke verkoop van bedrijfswagens en aanverwante voertuigen, waar het voorbije jaar een groei met 44 procent kon worden gemeld. Op de particuliere markt was er daarentegen een terugval met 5 procent merkbaar.
Bijna de helft van de verkoop van General Motors werd gerealiseerd door pickups en grote suv-modellen. Het concern besloot immers zijn voorraden halfgeleiders vooral voor de productie van grotere voertuigen, die ook hogere marges opleveren, te reserveren.
De verkoop van Toyota liep tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar met 13 procent op tot 536.740 eenheden. Het compacte suv-model RAV4 was bij Toyota het populairste type op de Amerikaanse markt. De verkoop van het model viel tegenover het vierde kwartaal van het jaar voordien met 1,9 procent terug tot 399.941 exemplaren. De Amerikaanse afzet van de hybride Prius kende tijdens datzelfde tijdsbestek een daling met 37 procent.