Gele hesjes: ‘Online verkoop in Frankrijk steeg zaterdag met 65%”

Gele hesjes duwen Franse consument in de armen van Amazon en co.

De protesten van de ‘Gele Hesjes’ die Frankrijk nu al vier weken in hun greep houden, zijn “een ramp voor het bedrijfsleven en een ramp voor de economie”. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire zondag gezegd tijdens een bezoek aan enkele grote winkels in Parijs. De minister schat het omzetverlies tijdens de voorbije vier weken op 1 miljard euro. [Op de video rechts is te zien hoe zondag in Bordeaux tijdens de protesten een Apple Store wordt geplunderd].

Rakuten: + 65%

Wie wel profiteert zijn de grote onlinespelers. De Japanse onlinewinkel Rakuten, die ook actief is in Frankrijk, rapporteert voor afgelopen weekeinde een stijging van zijn verkopen met 50% in vergelijking met een jaar eerder. Indien enkel met vorige zaterdag rekening wordt gehouden gaat het zelfs om een stijging van 65%.

Begin december had 43% van de Fransen gezegd dat ze plannen hadden om hun kerstaankopen online te verrichten. Duidelijk wordt ondertussen dat men onder impuls van de nu al vier weken durende straatprotesten die plannen heeft omgezet in daden.

Online aankopen: +350% op 10 jaar

Niet enkel Rakuten profiteert van de ‘gilets jaunes’. Volgens de Fevad (Fédération du e-commerce et de la vente à distance ), de vakvereniging die e-commerce sites groepeert, zijn de online-aankopen dit jaar opnieuw met 10% gestegen, deels ook dankzij de groter wordende populariteit van de Black Friday.

Kijken we naar het veranderende koopgedrag op 10 jaar tijd (2008 – 2018), dan is sprake van een stijging van liefst 350%. Kocht in 2008 amper 1 op 10 Fransen (9,8%) iets op internet, dan zijn ze vandaag met bijna 4 op 10 (37,7%). Opvallend daarbij is het bedrag dat gemiddeld wordt uitgegeven op 12 maanden tijd: 2,387 euro, dat is meer dan tweemaal het Franse minimumloon van 1.113 euro netto).

Amazon is de grote slokop

Grote bevoordeelde is uiteraard Amazon, dat bij onze zuiderburen meer dan 20% van alle verkopen voor zijn rekening neemt. De nummer 2 (CDiscount) en de nummer 3 (Vente-Privée) moeten genoegen nemen met respectievelijk 7,9% en 3,5%. Als gevolg daarvan wordt Amazon enkel groter en sterker, omdat de steeds groeiende schaalgrootte het bedrijf van Bezos toelaat ook steeds goedkoper te kopen en te verkopen.

© EPA

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20