Gehavend Brits vliegdekschip moet worden hersteld, maar waar?

De HMS Prince of Wales beleeft een week in mineur. Het vliegdekschip werd met veel grandeur op een drie maand durende missie naar de Verenigde Staten gestuurd, een trip die echter al na enkele kilometers (letterlijk) in het water viel. Het schip had averij opgelopen en kon niet meer verder varen. Nu moet de Britse marine op zoek naar een herstelplaats.

Normaal gezien zou de Prince of Wales, een 284 meter lang vliegdekschip uit de Queen Elizabeth-klasse, al op vrijdag afvaren richting de oostkust van de VS. Door technische problemen werd het vertrek echter uitgesteld.

In de Verenigde Staten zou het vliegdekschip deelnemen aan militaire oefeningen, samen met de Amerikaanse zeemacht en de Canadese en Amerikaanse marinierskorpsen. De aanwezigen zouden meteen ook de Lockheed Martin F-35’s van de Britse marine in actie zien.

Attente festivalganger

Op zaterdag kon het gloednieuwe schip dan toch uitvaren. Het vertrok vanuit de marinebasis van Portsmouth en voer langs de wuivende menigte die bijeen was gekomen in het park Southsea Common, waar het Victorious Festival aan de gang was. De attente festivalganger kon opmerken dat enkel aan de linkerzijde van het schip (bakboord) een kielzog te zien was, het opwellende water achter een schip dat door de schroeven wordt opgewekt.

Eens op zee bleek er effectief een probleem te zijn. De schroef aan stuurboordzijde was defect, berichtte de Britse nieuwswebsite UK Defence Journal. Het schip werd naar een rustigere plek getrokken, dichter in de buurt van Portsmouth, waar de marine het probleem onderzocht.

De kans is echter groot dat het defect niet op zee kan worden opgelost. Divisieadmiraal Steve Moorhouse, die de opdracht had het schip te laten controleren, vertelde aan de pers: “Kort nadat het schip zaterdag het anker lichtte, werd een probleem ontdekt aan de schroef aan stuurboordzijde. Na de eerste vaststelling wordt verondersteld dat het schip moet hersteld worden, wat een impact heeft op het programma van het schip”.

Naar Amsterdam?

Dat het schip de oefeningen in de VS, of althans de start ervan, mist, is zeer aannemelijk. De grotere vraag is echter: waar herstel je een 284 meter lang vliegdekschip? Alvast niet in de jachthaven om de hoek, wist ook George Allison, journalist bij UK Defence Journal. Na navraag bij enkele bronnen aan boord concludeerde hij dat het schip vermoedelijk richting Amsterdam wordt getrokken. Hoe dan ook moet het schip in een droogdok voor de herstellingen, waarbij ook Rosyth in Schotland een optie is. Dat is het droogdok waar de HMS Prince of Wales werd geassembleerd: de bouwdoos uit 2011 bestond uit 52 aparte onderdelen, in elkaar gezet door zes verschillende scheepswerven.

Het schip van Portsmouth helemaal naar het droogdok in Rosyth slepen zou echter bijzonder lang duren. Daarom lijkt Amsterdam, dat veel dichterbij is, de beste optie. Jaime Karremann, marinejournalist voor Marineschepen.nl, voegt er op zijn website aan toe dat waarschijnlijk wordt geopteerd voor de scheepswerf van Damen in Noord-Amsterdam. Eerder werden daar ook herstellingswerken uitgevoerd aan de Zr. Ms. Karel Doorman, een 205 meter lang logistiek ondersteuningsschip van de Nederlandse marine.

(ns)

Meer