Geen verdere verbetering in brandstofefficiëntie Amerikaans autopark

In de Verenigde Staten heeft de brandstofefficiëntie van het nieuwe wagenpark het voorbije jaar geen verdere verbetering kunnen laten optekenen. De autobouwers verkochten dan ook meer sport utility vehicles en pick-ups dan gewone personenwagens. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA).

Er wordt nog aan toegevoegd dat de drie grote autofabrikanten uit Detroit – Chrysler, Ford en General Motors – op het gebied van brandstofefficiëntie achterop bleven bij hun buitenlandse concurrenten en Tesla.

Waarom is dit belangrijk?

De automodellen die vorig jaar in de Verenigde Staten op de markt kwamen, lieten een gemiddelde brandstofefficiëntie van 25,4 mijl per gallon (9,26 liter per honderd kilometer) optekenen. Dat betekende een status-quo tegenover het jaar voordien. Het Environmental Protection Agency verwacht wel dat het gemiddelde dit jaar verder tot 26,4 mijl per gallon zal stijgen.

Amerikaanse autobouwers het minst zuinig: Het rapport van het Environmental Protection Agency bracht aan het licht dat Chrysler (Stellantis) het voorbije jaar in de Verenigde Staten de laagste brandstofefficiëntie liet noteren.

  • De auto’s van Chrysler konden met één gallon brandstof gemiddeld een afstand van 21,3 mijl afleggen.
  • General Motors (21,6 mpg) en Ford Motor (22,9 mpg) haalden iets betere cijfers, maar de drie Amerikaanse autofabrikanten toonden de laagste brandstofefficiëntie van de veertien grote autobouwers die in het rapport werden onderzocht.
  • De hoogste plaats in de rangschikking was voor Tesla, fabrikant van elektrische wagens. De vloot van Tesla liet een brandstofefficiëntie van 123,9 mijl per gallon registreren, gevolgd door Subaru (28,8 mpg), Kia (28,7 mpg) en Nissan (28,6 mpg).

Aankoop emissiekredieten

Emissiekredieten om uitstootnormen te halen: Uit het onderzoek bleek nog dat de autofabrikanten de striktere uitstootnormen gedeeltelijk invullen door gebruik te maken van emissiekredieten die de jaren voordien werden verdiend of door de aankoop van de overschotten aan kredieten bij sectorgenoten met meer duurzame prestaties.

  • Stellantis kocht het voorbije jaar 102,6 miljoen emissiekredieten aan. Daarmee was het bedrijf de grootste opkoper van de kredieten, gevolgd door General Motors met 28,3 miljoen eenheden.
  • De grootste verkoper was Tesla, dat 72 miljoen kredieten aan de man kon brengen, gevolgd door Honda (50,5 miljoen) en Toyota (38,9 miljoen).
  • Het rapport wees nog uit dat de gemiddelde uitstoot van de nieuwe Amerikaanse autovloot vorig jaar een niveau van 347 gram koolstofdioxide per mijl bereikte. Dat betekende een nieuw laagterecord. Tegenover het jaar voordien kon een verbetering met 0,6 procent worden gemeld.

Zwaar is populair

Zwaardere wagens winnen aan populariteit: De onderzoekers wijzen er op dat de gemiddelde Amerikaanse autobestuurder een groeiende interesse in zwaardere wagens laat blijken. Dat heeft ook gevolgen voor het verbruik.

  • Sedans en andere traditionele modellen vertegenwoordigden negen jaar geleden in de Verenigde Staten 50 procent van de totale autoverkoop. Dat aandeel was vorig jaar echter tot amper 26 procent gedaald.
  • Daarentegen haalden suv-types vorig jaar een recordaandeel van 45 procent in de Amerikaanse autoverkoop. Pickups namen 16 procent van de totale afzet voor hun rekening.
  • Dan Becker, directeur van de Safe Climate Transport Campaign bij het Center for Biological Diversity, merkte op dat de autosector er niet in lukt om een jaarlijkse emissiereductie van 5 procent – door de regelgevers nochtans een decennium geleden als streefdoel naar voor geschoven – te realiseren.
  • “Autobouwers zullen de vervuiling en de brandstofefficiëntie uit eigen beweging niet optimaliseren”, stipte Becker aan. “Alleen strengere normen zullen hen tot dergelijke stappen kunnen dwingen.”
  • Het Environmental Protection Agency wil alvast in maart volgend jaar strengere emissieregels voor het autoverkeer voorstellen, waardoor eerdere versoepelingen onder vorig Amerikaans president Donald Trump, ongedaan zouden kunnen worden gemaakt.

Het onderzoek bracht nog aan het licht dat nieuwe auto’s op de Amerikaanse markt vorig jaar een gemiddeld gewicht van 4.289 pond moesten melden. Dat betekende een nieuw record, te danken aan de toenemende verkoop van suv-modellen en pickups. Voorspeld wordt dat beide types ook dit jaar nieuwe verkooprecords zullen kunnen aankondigen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20