Geen spontaan contact meer tussen collega’s in 7 op de 10 bedrijven

In 7 op de 10 bedrijven is het spontane contact tussen collega’s vrijwel weggevallen door de opmars van telewerk. Dat blijkt uit een online enquête bij 300 Belgische bedrijven met minstens 10 medewerkers. In veel organisaties is een tweespalt ontstaan tussen de thuiswerkers en de collega’s op de werkvloer.

De enquête werd vorige maand uitgevoerd in opdracht van het Gentse communicatiebureau Echo en Vonk, een netwerk voor specialisten in interne bedrijfscommunicatie.

  • In drie op de tien ondervraagde bedrijven is er niets aan de hand. Daar blijven werknemers spontaan met elkaar in contact staan, en dat over het hele bedrijf heen.
  • Maar in de meerderheid van de bedrijven staan spontane contacten, die belangrijk zijn voor het algemene werkgeluk, toch onder druk. Bij ruim 52 procent van de bedrijven is het spontane contact beperkt tot het directe team. Contacten over de brede organisatie heen drogen op.
  • In meer dan 17 procent van de bedrijven is er zelfs helemaal geen goed platform meer voor spontane contacten, zelfs niet tussen teamleden, sinds de opkomst van telewerk als gevolg van de coronacrisis.

bron: Echo en Vonk

Theorie versus praktijk

Uit de enquête, afgenomen bij de medewerkers interne communicatie binnen het bedrijf, blijkt ook een groot verschil tussen theorie en praktijk. Bedrijven kennen wel de adviezen en tips die rond werkgeluk bij telewerk circuleren – zoals interne Whatsapp-groepen, e-peritief en digitale koffiepauzes – maar passen die in de praktijk vaak weinig toe. Slechts een minderheid geeft aan dat er in hun bedrijf extra maatregelen kwamen om de interne communicatie (38%) of het werkgeluk (30%) te stimuleren. ‘Interne communicatie werd belangrijker, maar er werd nauwelijks werk van gemaakt’, stelt de studie vast.

‘Eén jaar geleden is het al dat de coronacrisis uitbrak. We werden met zijn allen gesommeerd zoveel mogelijk thuis te werken. In veel organisaties ontstond er een tweespalt: de thuiswerkers, veelal kenniswerkers met een laptop, en de collega’s die op de werkvloer bleven, en daar afstand moesten houden’, schrijft directeur Erwin Van Overloop op de website van Vonk. ‘De verbondenheid en informatiedoorstroming staat onder druk. Onze missie voor de toekomst? Op zoek gaan naar nieuwe formules om verbondenheid te creëren.’

(mah)

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20