Frisse lucht in je hotelkamer wordt een betalende optie

Een groeiend aantal hotels over de hele wereld bieden hun gasten de optie om kamers met geavanceerde systemen voor luchtzuivering te boeken. Hiermee speelt de sector in op een groeiende bekommernis over de luchtkwaliteit, gedreven door de strijd tegen de klimaatverandering. Dat zegt Shivani Vora, lifestyle-correspondent voor de Amerikaanse krant The New York Times.

“Steeds meer hotels installeren in hun kamers luchtreinigers en filters,” zegt Vora. “In een aantal gevallen blijkt de lucht door rook of vervuiling aangetast te zijn. Maar gasten blijken echter ook vaker zelf naar luchtzuivering te vragen.”

Smog

“Uit gegevens van de World Health Organisation (WHO) ademen negen op tien mensen in de wereld verontreinigde lucht in,” betoogt Vora. “Vele grootsteden, vooral in ontwikkelingslanden, hebben onder ongezonde smog te leiden. Bovendien woeden bosbranden steeds frequenter. Dat kan de luchtkwaliteit tot op een afstand van honderden kilometers beïnvloeden. Daarnaast vragen ook reizigers met aandoeningen aan de luchtwegen of allergieën vaker naar aangepaste kamers.”

Volgens Beth McGroarty, onderzoeksdirecteur van The Global Wellness Institute, is de zoektocht naar zuivere lucht een onderdeel van de groeiende belangstelling voor wellnessreizen.

Ook de industrie heeft in die nieuwe tendenzen opportuniteiten gezien. Het bedrijf Pure Wellness heeft al driehonderd hotels wereldwijd uitgerust met een systeem voor luchtzuivering. Klanten zijn onder meer Marriott, Hampton Inn, Embassy Suites en Hyatt.

Het bedrijf wil dit jaar nog eens tweehonderd hotels aan zijn klantenbestand toevoegen. Ook de onderneming Delos heeft al meer dan duizend hotelkamers met luchtfilters uitgerust. Een van de klanten is de hotelgroep Wyndham.

Meerprijs

“De meeste hotels rekenen over het algemeen een hoger tarief aan voor kamers met luchtzuivering,” benadrukt Vora. “Vaak moet de klant rekening houden met een meerprijs tussen 5 procent en 7 procent.”

Vora verwijst onder meer naar het InterContinental Hotel in San Francisco. De directie startte in januari een experiment met dertig luchtreinigers van het bedrijf Molekule. “De kwaliteit van de binnenlucht is gevoelig belangrijker geworden na de bosbranden die Californië vorig jaar teisterden,” aldus woordvoerders van het hotel.

“Hoewel de bosbranden niet in de directe buurt van de stad woedden, hadden ze toch een nefaste invloed op de luchtkwaliteit. Vele gasten vroegen maskers en filters. Ze bleken immers ademhalingsmoeilijkheden te hebben. Ook het personeel meldde problemen.” Na deze eerste proef wil Intercontinental Hotels in meer kamers en andere hotels luchtzuivering aanbieden.

Het Oberoi in New Delhi, dat vorig jaar na een renovatie de deuren opnieuw opende, had eveneens installaties voor luchtzuivering geplaatst. De infrastructuur, die in het hele hotel is aangebracht, moest de verslechterende kwaliteit van de lokale stadslucht filteren. Het hotel besliste tevens om twee keer per dag de kwaliteit van de binnenlucht te meten.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20