Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 05 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Frequent Flyer-programma’s veranderen de regels

Logo Business AM

14/11/2017 | Dominique Dewitte | 2 min leestijd

Om beter tegen budgetvliegers te kunnen concurreren, zullen een aantal traditionele luchtvaartmaatschappijen hun programma’s voor vaste klanten aanpassen. Volgens experts dreigen deze verschuivingen te leiden tot een fundamentele verandering in de relatie tussen de maatschappijen en hun trouwste klanten.

Onder meer British Airways (BA) heeft de reglementen van zijn Executive Club veranderd. Ook het getrouwheidsprogramma Flying Blue van de groep Air France-KLM wordt bijgestuurd. Vooral reizigers met kleinere budgetten dreigen daarvan volgens het magazine The Economist echter het slachtoffer te worden. “Zowel Executive Club als Flying Blue werken bij de toekenning van airmiles aan trouwe klanten niet langer met afstanden,” aldus het magazine The Economist. “De toegekende punten worden immers niet meer berekend op basis van afgelegde afstanden, maar op de betaalde ticketprijzen.” “Bovendien wordt voortaan ook gebruik gemaakt van een dynamische tariefbepaling. Daardoor kan het benodigde aantal punten voor gratis reizen constant worden aangepast. Wanneer de prijs van een ticket stijgt, zal wellicht ook de inzet van meer punten worden geëist.”

Service

“Het lijdt geen twijfel dat de veranderingen de omvang van de getrouwheidsprogramma’s zullen beperken,” stipt The Economist aan. “Verwacht mag worden dat de programma’s steeds vaker zullen gericht worden op klanten die de grootste inkomsten laten veronderstellen.” Voor de maatschappijen kunnen die besparingen echter een belangrijk wapen blijken in de concurrentiestrijd met goedkopere concurrenten. Budgetvliegers moeten immers veel minder rekening houden met de kosten van extra services. Door de hogere tarieven dreigen de maatschappijen echter vooral reizigers met een beperkt budget af te stoten. “Het wordt immers duurder om punten voor gratis reizen in te ruilen,” verduidelijkt het magazine. “De getrouwheidsprogramma’s betekenden een belangrijk wapen om reizigers langer aan zich te binden. Er kon immers vermeden worden dat de reizigers zouden overstappen naar budgetmaatschappijen, die weliswaar lagere tarieven aanrekenen, maar ook de service beperkt houden.” “Gevreesd moet dan ook worden dat de grote traditionele maatschappijen afstand doen van een wapen dat een belangrijk beschermingsmiddel is gebleken tegen de concurrentie van de goedkopere budgetvliegers. (mah)


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO