Freemium game ‘Mario Kart Tour’ op smartphone bracht al 200 miljoen dollar op

Mario kart
Bron: Nintendo

Mario Kart Tour op smartphone heeft in anderhalf jaar voor 200 miljoen dollar (165 miljoen euro) omzet gezorgd. Ook werd het al 200 miljoen keer gedownload. Niet slecht voor een ‘freemium’ game.

De Japanse gamedeveloper Nintendo zet in op gamen op smartphone en tablet. En met succes. Hun mobiele racegame Mario Kart Tour werd al 200 miljoen keer gedownload en spelers spenderen ook heel wat geld aan het gratis spel. Tussen april 2020 en maart van dit jaar werd 77 miljoen euro aan in-game aankopen gedaan, volgens website Sensor Tower. Daarmee staat het in die periode op de tweede plaats van Nintendo-franchises. Fire Emblem Heroes haalde 135 miljoen euro aan omzet binnen in dezelfde tijdspanne.

‘Gold Pass’

Na de lancering van het spel in september 2019 volgden er al twintig miljoen installaties op de eerste dag en 100 miljoen in de eerste elf dagen. Met de ‘Gold Pass’, een abonnement van zo’n vijf euro per maand, werden de meeste inkomsten gegenereerd. Met dat abonnement kunnen de spelers aankopen doen in het spel en aan meer races deelnemen.

Mario Kart kon voor het eerst gespeeld worden op Super Nintendo, daarna op alle consoles en zo goed als alle handhelds van Nintendo. Het concept is even simpel als het goed is. Je bestuurt een kart met een personage uit de games van Super Mario en andere Nintendo-franchises en probeert een race te winnen. Ondertussen kan je spullen verzamelen zoals schelpen of bananenschillen om de tegenstander te vertragen. Dit in verschillende circuits die je ook uit andere games kan herkennen.

Recorduitgave in maart

Dat er steeds meer geld wordt uitgegeven aan gaming is mede door zo’n mobiele games. In maart van dit jaar werd er, volgens website The Hollywood Reporter, zo’n 4,46 miljard euro uitgegeven aan gaming in de Verenigde Staten alleen. Een record voor de maand en 18 procent meer dan in maart 2020. Aan consoles alleen werd er in maart al 563 miljoen euro uitgegeven, bijna 50 procent meer dan in maart 2020. De nieuwe PlayStation 5 heeft daar veel mee te maken, al blijft Nintendo Switch de bestverkochte console van de maand.