Franse piloten worden gerekruteerd om Chinese luchtmacht op te leiden

China schakelt veteranen van Europese legers in om de eigen luchtmacht te trainen. Vorige week raakte bekend dat een dertigtal Britten hiervoor waren gerekruteerd, Le Figaro onthult dat ook naar Frankrijk wordt gekeken.

Waarom is dit belangrijk?

De Chinese luchtmacht is aan het moderniseren en professionaliseren. Niet enkel kunnen veteranen uit andere landen helpen de piloten op te leiden, ze brengen ook cruciale info met zich mee over het materiaal van het Westen.

De feiten: Een Franse piloot, die nog diende op het vliegdekschip Charles de Gaulle en anoniem wenste te blijven, onthult de Chinese praktijken aan Le Figaro.

  • De piloot geeft aan gecontacteerd te zijn door een Zuid-Afrikaanse firma. Hetzelfde viel voor bij de Britse piloten: Test Flying Academy of South Africa (TFASA), een bedrijf dat testvluchten organiseert, contacteerde hen om hen te rekruteren.
  • Het profiel van Franse piloten die op een vliegdekschip dienden, is bijzonder interessant: in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Britse vliegdekschepen, die door hun kortere landingsbaan gebruik maken van een skiramp om vliegtuigen te laten opstijgen, maakt de Charles de Gaulle gebruik van een katapultsysteem, dat de vliegtuigen voldoende snelheid geeft om vanop een vlak platform op te stijgen. Ook de Fujian, het nieuwste Chinese vliegdekschip, maakt gebruik van zo’n katapult.
  • Ook de Amerikaanse vliegdekschepen hebben een katapultsysteem, maar het zou onmogelijk zijn om Amerikaanse piloten te rekruteren. “Hun geheime diensten zijn serieus op hun hoede“, vertelde de Franse ex-militair.

Het overtuigen: de westerse piloten worden echter niet gewoon met een leuk verhaaltje gelokt. De voorgestelde lonen zijn alvast een extra reden.

  • De Britse piloten werden gelokt met een jaarloon van zo’n 240.000 pond. Dat schrijf Sky News.
  • De Fransman ging ongeveer datzelfde bedrag verdienen. Hij sprak tegen Le Figaro over een maandloon van 20.000 euro, bepaald in een driejarig contract van het Zuid-Afrikaanse bedrijf TFASA.
  • Het bedrijf zelf schreef ondertussen een persbericht, waarin het ontkent strafbare feiten te plegen. “TFASA is een trainingsschool in Zuid-Afrika, met verschillende klanten uit de luchtvaartsector. Zoals een woordvoerder van het Britse ministerie van Defensie al op 19 oktober aan BBC vertelde, is het trainen en rekruteren van piloten geen schending van Brits recht”.
  • Desondanks zijn verschillende westerse landen nu wel meer op hun hoede. Ze kunnen het hun niet veroorloven dat geheime informatie, zoals zwakke plekken van vliegtuigen of de beste manieren om die te saboteren, zomaar op straat belandt. Een hooggeplaatste Britse bron vertelt ook dat China erop uit is informatie te bemachtigen over de F-35.
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20