Facebook krijgt vingertik en verwijdert 16.000 groepen die nepreviews verhandelen

Facebook heeft meer dan 16.000 groepen die valse recensies verhandelen, verwijderd. Die beslissing kwam er nadat de Britse mededingingsautoriteit het bedrijf bekritiseerde omdat het een eerdere belofte om deze praktijk aan te pakken, niet nakwam.

‘Facebook heeft een plicht om er alles aan te doen om de verspreiding van dit soort content op zijn platformen tegen te gaan’, stelt de Competition and Markets Authority (CMA). ‘Nadat we andermaal zijn tussenbeide gekomen, heeft het bedrijf veranderingen doorgevoerd. Toch is het teleurstellend om vast te stellen dat het meer dan een jaar heeft geduurd om die door te voeren.’

In januari vorig jaar beloofde Facebook namelijk aan de Britse mededingingsautoriteit om ‘groepen en andere pagina’s waar valse en misleidende recensies werden verhandeld, beter te identificeren, te onderzoeken en te verwijderen, en te voorkomen dat ze opnieuw zouden verschijnen’.

Hoewel het socialemediaplatform er dus mee had ingestemd om actie te ondernemen, werd bij een vervolgonderzoek ‘bewijs gevonden dat de illegale handel in neprecensies nog steeds plaatsvond’, aldus de CMA. ‘We zullen Facebook nauwlettend in de gaten blijven houden, alsook de Instagram-activiteiten. Mochten we merken dat het zijn toezeggingen niet nakomt, dan zullen we niet aarzelen om verdere actie te ondernemen.’

Reactie Facebook

Facebook heeft laten weten dat het gebruikers die ‘herhaaldelijk’ groepen aanmaken om valse recensies te verkopen, zal schorsen of blokkeren. Ook zal het bedrijf naar eigen zeggen ook een nieuwe technologie introduceren om dergelijke groepen automatisch aan te duiden en om het moeilijker te maken voor gebruikers om de groepen te vinden. 

‘We hebben uitgebreid met de CMA samengewerkt om deze kwestie aan te pakken’, reageerde een Facebook-woordvoerder. ‘Frauduleuze en misleidende activiteiten zijn niet toegestaan op onze platforms, waaronder het aanbieden of verhandelen van neprecensies. Onze veiligheids- en beveiligingsteams zijn voortdurend bezig om deze praktijken te helpen voorkomen.’

Amazon

Ook op Amazon wemelt het van de nepreviews. De Britse consumentenorganisatie Which? deed zich dit jaar voor als verkoper op Amazon Marketplace en werd benaderd door websites die openlijk neprecensies aanboden. Met goede (nep)recensies kunnen verkopers het ratingsysteem van de online marktplaats manipuleren.

Vijf van de onderzochte bedrijven hadden tezamen een leger van 702.000 ‘productrecensenten’ in dienst. Deze individuen ontvangen doorgaans kleine betalingen of gratis producten in ruil voor het plaatsen van positieve reviews.

Meer