Facebook Dating voorlopig geen groot succes, maar toch zit er een businessplan achter

Facebook lanceerde in september 2019 zijn eigen online datingplatform Dating. Een half jaar geleden werd de dienst ook in ons land (en een groot deel van Europa) actief. Toch blijft het succes van Facebook Dating volgens analisten voorlopig eerder beperkt, zeker als je het vergelijkt met marktleider Tinder.

Het principe bij techbedrijven is al langer bekend: als Facebook zich ergens op smijt, siddert en beeft de concurrentie. Toen het bedrijf dan ook bijna drie jaar geleden zijn plannen voor Facebook Dating voor het eerst uit de doeken deed, kelderden de aandelen van Match.com. Dat is het overkoepelende bedrijf van onder andere Match.com, OkCupid, Hinge, PlentyOfFish en Tinder en dus de grootste speler als het gaat over online dating.

Anderhalf jaar na de lancering – en een half jaar na de expansie naar Europa – is Facebook Dating echter allesbehalve een hit. Het bedrijf deelt zelf geen officiële gebruikersgegevens, maar de website The Verge maakte recent aan de hand van gegevens over reclame-inkomsten wel een realistische inschatting. Daaruit blijkt dat Facebook Dating op dit moment nog niet heel groot is, al groeit het wel nog steeds.

Tinder en Bumble

Een casestudie in New York toont aan 278.000 singles daar Facebook Dating hebben. Uit demografische cijfers blijkt echter dat er zo’n 4 miljoen singles zijn in de Amerikaanse stad. 7 procent van hen hebben een profiel op Dating, al is het onduidelijk hoe actief die zijn.

Een woordvoerder van Match Group liet aan The Verge weten dat zij met hun verschillende applicaties samen heel wat meer actieve gebruikers hebben in de regio. Hoeveel precies wou het bedrijf wel niet kwijt. Andere studies wijzen erop dat ook in België Tinder nog steeds de meest gebruikte datingapp is, op de voet gezeten door Bumble.

Wat is het plan van Facebook met Dating?

Door het beperkte succes van Facebook Dating en het feit dat het bedrijf er ook nog steeds geen advertenties in plaats, lijkt het op het eerste zicht logisch dat CEO Mark Zuckerberg zou beslissen om de dienst weer snel af te voeren. Toch heeft de datingfunctie meer dan genoeg voordelen voor Facebook.

  • Mensen later terugkeren naar Facebook
    • Door het succes van andere applicaties als Instagram en Snapchat zag Facebook zijn aantal actieve gebruikers en vooral het aantal uren dat ze actief waren, serieus teruglopen. Tijdens een meeting in 2020 zei Zuckerberg dat Facebook Dating volgens hem de drijvende kracht kan worden die mensen vaker naar de app doet gaan.
  • Extra data over gebruikers verzamelen
    • Hét businessmodel van Facebook is gebaseerd op data verzamelen van zijn miljarden gebruikers. Aan de hand van die data kunnen ze potentiële adverteerders gerichter laten adverteren en verdient Facebook dus meer geld. De gegevens die verzameld worden via Facebook Dating helpen daar nog eens extra bij. In tegenstelling tot concurrenten zoals Tinder, Grindr en OkCupid verkoopt Facebook wel niet rechtstreeks gebruikersinformatie.
    • In het ideale scenario voor Facebook worden mensen die actief zijn op Dating ook opnieuw actiever op Facebook zelf en Messenger waardoor ook via die diensten nieuwe gebruikersgegevens kunnen verzamelen.
  • Advertenties in de toekomst
    • Tot slot bestaat ook de kans dat Facebook in de toekomst, als er meer gebruikers zijn, beslist om toch advertenties te tonen in Facebook Dating.
Meer