Facebook: ‘Buitengewone plannen klaar om gebruikers aan banden te leggen als verkiezingen in VS in chaos uitmonden’

Facebook kondigt aan agressieve en uitzonderlijke maatregelen te nemen om ‘de verspreiding van content te begrenzen’, als de Amerikaanse presidentsverkiezingen dreigen te verzanden in onrust of chaos. Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times.

Waarover gaat het? Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in aantocht, staan de sociale media in de Verenigde Staten onder druk om uit te leggen hoe zij desinformatie, hate speech en het aanzetten tot geweld via hun platformen in de kiem willen smoren. De vrees bestaat dat een vloedgolf van foute berichtgeving, fake news en gemonteerde video’s de Amerikaanse kiezers zal overspoelen, met alle gevolgen van dien.

Lees ook: Desinformatie wordt centraal gegeven in Amerikaanse presidentsverkiezingen

Wat doen de sociale media? Ze reageren verschillend op de uitdagingen die zich aandienen. Twitter en Spotify bannen reclame van politici al sinds vorig jaar en Google legde politieke adverteerders strenge regels op. Twitter plakt ook labels op berichten met foutieve informatie, waaronder die van Donald Trump himself. Facebook schermde lang met de vrijheid van meningsuiting en verbiedt (nieuwe) politieke advertenties pas een week voor de stembusslag.

In het nieuws? Als de Amerikaanse verkiezingen door burgeronrust, vertraagde stemmen per post of een andere coronagerelateerde reden in de soep draaien, heeft Facebook plannen klaarliggen. Dat vertrouwt Nick Clegg, het hoofd van globale zaken bij Facebook en voormalig kopstuk van de Britse politieke partij Liberal Democrats, toe aan de Britse zakenkrant.

De details?

  • ‘Er zijn een aantal noodoplossingen beschikbaar als er extreme, chaotische of, erger nog, gewelddadige omstandigheden voorkomen’, zegt Clegg, zonder in detail te treden over de maatregelen.
  • ‘We hebben eerder al agressief ingegrepen in andere delen van de wereld waar we dachten dat er instabiliteit was onder de burgers. We hebben absoluut de mogelijkheden omdat opnieuw te doen’, vertelt hij, verwijzend naar een situatie waarbij Facebook het bereik van bepaalde content onderdrukte tijdens protesten in Sri Lanka.
  • Volgens Clegg zal Facebook zelfs een virtuele war room oprichten – de ‘Election Operations Centre’ – dat verdachte activiteiten op de sociale netwerksite nauwlettend in de gaten houdt. Voor de kiezers komt er ook een ‘information hub’ met geverifieerde informatie.
Meer