Eurovisiesongfestival 2022 had 161 miljoen kijkers en blijkt vooral populair bij jongeren

Het 66ste Eurovisiesongfestival in Turijn bereikte 161 miljoen kijkers in een totaal van 34 landen waar zo’n kijkcijfers zijn bijgehouden. Dat heeft de European Broadcasting Union (EBU) bekendgemaakt. Daarmee heeft de editie van 2022 maar liefst 7 miljoen kijkers meer dan in dezelfde landen één jaar geleden. Bovendien blijkt het Songfestival vooral in de leeftijdscategorie van 15 tot 24-jarigen te boomen.

Dat de populariteit van het Eurovisiesongfestival nog lang niet aan het afnemen is, blijkt nog maar eens uit de enorm hoge ratings die de wedstrijd dit jaar kan voorleggen. De halve finales van 10 en 12 mei en de finale van 14 mei 2022 konden rekenen op 161 miljoen kijkers in 34 landen waar die cijfers worden bijgehouden.

In 2021 bereikte het Eurovisiesongfestival in totaal 183 miljoen kijkers. Toen ging het echter over cijfers uit 36 landen. Dit jaar is de wedstrijd echter niet uitgezonden in Rusland, dat door de inval in Oekraïne ook uitgesloten was van het Songfestival. Oekraïne, nochtans de uiteindelijke winnaar, zelf houdt door de oorlog dan weer al enige tijd geen kijkcijfers meer bij. Die twee landen alleen waren vorig jaar goed voor 29 miljoen kijkers. Zonder hen mee te tellen doet de editie van dit jaar het dus toch 7 miljoen kijkers beter dan de editie van 2021.

Recordcijfers in Verenigd Koninkrijk en Spanje

Ook de kijkdichtheid steeg 3 procent en piekte afgelopen editie met 43,3 procent. Het meest Eurovisie-verslaafde land is – zoals ieder jaar – IJsland. Maar liefst 96,4 procent van de televisiekijkers stemden daar eerder deze maand af op de liedjeswedstrijd. Ook andere Scandinavische landen zoals Noorwegen (89,1%), Zweden (81,4%) en Finland (72,1%) scoren zeer goed.

Het Eurovisiesongfestival dankt zijn goede resultaten deels aan het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Beide landen behoorden op voorhand tot de outsiders voor de eindoverwinning. Ze konden die voorspelling met een tweede en derde plaats ook verzilvereren. Voor beiden was het al enige tijd geleden dat ze nog een mooi resultaat op het Songfestival konden voorleggen. Zowel Spanje (6,8 miljoen) als het Verenigd Koninkrijk (8,9 miljoen) konden dan ook hun beste kijkcijfers in meer dan een decenium voorleggen.

Jonge kijkers

Een andere opvallende vaststelling is dat het Eurovisiesongfestival populairder is dan ooit bij de jongere kijkers. Maar liefst 56,2 procent van de televisiekijkers tussen 15 en 24 jaar keken op 14 mei naar de grote finale van het Songfestival. Daarmee lag de kijkdichtheid ook in die leeftijdscategorie drie procent hoger dan een jaar geleden.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20