“Esports worden een belangrijke kweekschool voor de autosport”

Elektronische sporten (esports) zouden wel eens tot een belangrijk platform kunnen uitgroeien waar toekomstige generaties autoracers worden opgeleid en gevormd. Dat laat Tom Kristensen, voormalig autopiloot en momenteel voorzitter van de Drivers Commission van de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), in een gesprek met de nieuwssite Autosport.com uitschijnen.

Tom Kristensen benadrukt dat de sport de volgende vijf tot tien jaar wellicht een van de grootste en snelste veranderingen in zijn geschiedenis zal beleven. Dat is volgens Kristensen te wijten aan externe krachten zoals de klimaatverandering, videostreaming, gaming en sociale media, die de sport een nieuwe vorm zullen geven.

Uitdagingen

Kristensen erkent dat de autosport met verschillende uitdagingen wordt geconfronteerd. Duurzaamheid is daarbij volgens hem een centraal concept. Dat heeft niet alleen te maken met milieubeleid, energiebronnen en veiligheid, maar ook met de uitstraling van de sport.

Hij merkt op dat de autosport moet onderzoeken op welke manier meer autoconstructeurs en piloten kunnen worden aangetrokken, maar ook zijn publiek verder kan uitbreiden.

“Toegankelijkheid en diversiteit zijn daarbij absolute sleutelwoorden”, voert Kristensen, zelf met negen overwinningen de meest succesvolle autopiloot uit de geschiedenis van de 24 Uur van Le Mans, aan.

Hij pleit er onder meer voor de toegangsdrempel voor potentiële piloten te verlagen. Daarbij denkt hij onder meer aan initiatieven om de interesse in karting te stimuleren. Dit kan volgens Kristensen als vrijetijdsbesteding, maar ook in competitieverband, opgezet door nationale autofederaties.

“Ook de categorie Crosscar, een competitie die een voorbereiding op de rallysport kan bieden, kan daarvoor worden ingeschakeld”, beklemtoont Kristensen nog. “Voor Crosscar heeft men geen circuit nodig. Over de hele wereld kunnen gemakkelijk locaties worden gevonden – vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika – waar deze wedstrijden kunnen worden georganiseerd.”

Digitaal

“Maar er kan ook gewerkt wordt vanuit de passie voor esports”, merkt Kristensen op. “Die activiteit biedt echt een goedkope toegang tot de autosport. Dit kan bijzonder goede resultaten opleveren. Een recente wereldwijde studie onder de fans die zich tot de Formule 1 aangetrokken voelen, toonde een duidelijk band tussen autosport en gaming.”

“Er bleek immers dat 61 procent van de fans van de Formule 1 tussen zestien en vierentwintig jaar als een gamer kan worden geïdentificeerd. Dit suggereert dat gaming belangrijk kan worden voor de ontwikkeling van de autosport, maar ook als een competitie op zich.”

“Tijdens de coronapandemie, vooral twee jaar geleden, werden veel virtuele races georganiseerd”, stipt Kristensen aan. “Daarbij werden ook competities opgezet tussen gamers en piloten uit de echte racewereld.”

“Een aantal van die gamers bleek ongelooflijk efficiënt en snel. Die uitwisseling heeft een hele beweging op gang gebracht. Inmiddels is al een ranking FIA Esports met de beste virtuele racers van de wereld opgesteld.”

“Daarnaast is er ook de band met het publiek”, voert Kristensen aan. “Communicatie en promotie vormen dan ook een belangrijk concept. Denk maar aan de enorme impact die de reeks ‘Drive To Survive’ van Netflix op de Formule 1 heeft gehad, net zoals de film ‘Le Mans 66’ een aanzienlijke invloed op de populariteit van de Franse uithoudingswedstrijd heeft laten blijken.”

“Dergelijke platformen hebben de potentie om de interesse van een breder publiek in de autosport verder aan te wakkeren.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20