“Er moet ergens een mea culpa komen”: professor Dewettinck over toxisch leiderschap na de zaak Plopsa

CEO Steve Van den Kerkhof wordt door Plopsa aan de deur gezet voor toxisch gedrag op de werkvloer. HR-expert Koen Dewettinck legt uit op The Morning Drive wat je als bedrijf hier best mee kan doen.


Beluister hier het volledige gesprek met Koen Dewettinck:


In het nieuws: Voor de werknemers van Plopsaland was er van een pretpark weinig te merken. Er was sprake van verdeel-en-heerstactieken, een pestcultuur en staffmeetings werden strafmeetings, zo luidt de kritiek op de directie. CEO Steve Van den Kerkhof moet opstappen.

Koen Dewettinck is professor in HR-management aan de Vlerick Business School. Hij licht toe hoe je hier als bedrijf mee om moet gaan.

  • “Ik had het gevoel dat ze daar op een vrij goede manier hebben op ingespeeld”, zegt Dewettinck. “Je kan natuurlijk wel de wenkbrauwen fronsen over het feit dat de signalen blijkbaar nog niet vroeger zijn opgepikt. Het is niet willen of niet kunnen, maar anderzijds denk ik wel dat er actie genomen is en een krachtig signaal is gegeven.”
  • “Op dat vlak denk ik ook dat daden beter werken dan woorden. Het is mij opgevallen dat er zowel intern als extern gecommuniceerd is, maar ook binnen de organisatie wordt het verhaal verder verteld om te kijken wat er nu kan gebeuren.”
  • “Qua welzijn en eventuele (micro-)agressie op het werk is er inderdaad nog wel werk. Het valt nog te vaak voor, want elk voorval is er eentje te veel. Anderzijds zien we toch ook dat heel wat organisaties echt wel werken aan die leiderschapsstijlen”, gaat Dewettinck verder. “ Veel bedrijven zijn ervan overtuigd dat een coachende, ondersteunende manier van leidinggeven waarschijnlijk de beste is.”

Employer branding

Dewettinck zegt dat het aangewezen is om ook intern, naar de huidige werknemers toe, te communiceren.

  • “Eerst moet er ergens een mea culpa komen: hoe komt het dat de signalen niet werden opgepikt? Maar ik denk vooral dat het in een crisissituatie belangrijk is om een positief beeld van de toekomst te geven.”
  • Die goede werkkrachten mogen niet afgeschrikt worden, stelt Dewettinck. “Die medewerkers moet duidelijk gemaakt worden hoe dit in de toekomst zal worden voorkomen.”
  • “Het heeft wel een impact op de employer brand, hoe aantrekkelijk je bent als werkgever. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat zoiets vrij snel kan wegebben. Het feit dat de CEO en een managementlid moeten gaan is een krachtig signaal.”

(evb)

Meer