En welke tech-reus is er nu aan de beurt? Yahoo verlaat van de ene dag op de andere China, met dezelfde uitleg als LinkedIn

Dinsdag kondigde Yahoo aan dat het zijn activiteiten op het Chinese vasteland beëindigt. Een maatregel met onmiddellijke ingang, aangezien de diensten op 1 november zijn gedeactiveerd.

“Als erkenning van de steeds uitdagender zakelijke en juridische omgeving in China, zal Yahoo’s dienstenpakket vanaf 1 november niet langer toegankelijk zijn vanaf het vasteland van China,” vertelde een woordvoerder van Yahoo dinsdag aan persbureau Reuters.

“Yahoo blijft zich inzetten voor de rechten van zijn gebruikers en een vrij en open internet. Wij danken onze gebruikers voor hun steun,” voegde het Amerikaanse bedrijf eraan toe.

Activiteiten tot minimum beperkt

Yahoo deed voor het eerst zijn intrede in China in 1998. In 2012 bereikte het bedrijf een akkoord met Alibaba Group om zijn aandeel in de e-commercegigant te verkopen. De overeenkomst hield ook in dat Alibaba het recht zou krijgen om Yahoo China tot vier jaar lang onder de merknaam Yahoo te exploiteren.

Vervolgens sloot Yahoo China zijn e-maildienst en webportaal, maar het merk behield een wereldwijd onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Peking tot 2015, toen het werd gesloten.

De afgelopen jaren werden Yahoo’s activiteiten in China dan ook tot een minimum beperkt. Vóór de sluiting van maandag exploiteerde het Amerikaanse bedrijf nog een weerapp en een paar pagina’s met nieuwsartikelen in vreemde talen.

Bovendien is het Amerikaanse medium Engadget, dat eigendom is van hetzelfde bedrijf als Yahoo (Apollo Global Management), ook niet beschikbaar op het Chinese vasteland.

Na LinkedIn en Fortnite

De aankondiging van Yahoo komt twee weken na die van Microsoft over de deactivering van zijn sociale netwerk LinkedIn in China. Het Amerikaanse Big Tech-bedrijf had dezelfde redenen aangevoerd, namelijk een “moeilijker bedrijfsklimaat en strengere eisen om na te leven”. Het is echter van plan om daar een nieuw platform te lanceren. Het heet InJobs en zal Chinezen in staat stellen werk te vinden in hun land. Maar het zal geen sociale feed hebben en zal gebruikers niet toelaten inhoud te delen.

De Chinese autoriteiten zijn al enkele maanden bezig met het opschonen van het nationale web. Zij verwijderen politiek gevoelige onderwerpen en vragen de internetgiganten om ongewenst geachte inhoud te blokkeren.

Veel Amerikaanse internetgiganten, zoals Facebook, Twitter en Wikipedia, zijn al geblokkeerd in China.

Dinsdag kondigde videogame-uitgever Epic Games ook aan dat het zijn spel Fortnite terugtrekt uit de Chinese markt. De videospelletjessector is ook onderworpen aan talrijke regulerende maatregelen van Peking. (mah)

Meer