Eindelijk! Michelin heeft een band die niet lek kan

Het Franse bedrijf Michelin heeft onder de naam Unique Punctureproof Tire System (Uptis) een revolutionair model autoband gelanceerd. De Uptis is immers een luchtloze band, waarmee Michelin een van de grote nachtmerries van de autobestuurder kan wegnemen. De Uptis, ontwikkeld in samenwerking met de Amerikaans autobouwer General Motors, biedt volgens Michelin zowel ecologisch als financieel een belangrijke meerwaarde.

Ook op het gebied van veiligheid moet de Uptis de gebruiker een aanzienlijke verbetering garanderen. Het nieuwe model zou over vijf jaar op de commerciële markt verschijnen.

Klapbanden

“Een luchtloze band is beter bestand tegen scherpe voorwerpen en andere oneffenheden,” benadrukt Michelin. “Daardoor zal de band minder snel slijtage vertonen. Dat leidt tot een langere levensduur. Hierdoor garandeert de Uptis niet alleen voor de consument een kostenbesparing, maar ook zullen voor de productie minder grondstoffen zijn vereist. Tevens zal de productie rubberafval gevoelig dalen.”

Het bedrijf raamt dat de introductie van de Uptis jaarlijks twee miljoen ton rubberafval zal kunnen vermijden. Michelin wijst er verder op dat ook klapbanden met de nieuwe technologie tot het verleden zullen behoren. Dat komt uiteraard de verkeersveiligheid ten goede.

Michelin en General Motors hopen de Uptis over vijf jaar op de markt te kunnen brengen. In eerste instantie zouden personenwagens de nieuwe bandentechnologie toegewezen zijn. Een versie voor zwaardere voertuigen, zoals trucks, is slechts in een latere fase voorzien.

Duurzaamheid

Eric Vinesse, vice-president onderzoek en ontwikkeling bij Michelin, noemt de Uptis een belangrijke realisatie in het streven naar een duurzame autotechnologie. “Door de grotere duurzaamheid van de band zal bij de productie minder voorraden rubber en andere grondstoffen nodig zijn,” zegt Vinesse. “De Uptis laat het gebruik van een minder dikke band toe. Daardoor is er minder rubber nodig.”

“Bovendien kan gerekend worden op een langere levensduur,” aldus Vinesse. “Door beschadigingen moeten momenteel jaarlijks ongeveer tweehonderd miljoen banden worden vervangen. Door het vermijden van klapbanden is ook een betere veiligheid voor de inzittenden van de auto gegarandeerd.”

“Dat is van groot belang in India en vele andere Aziatische groeimarkten, waar de wegeninfrastructuur veel minder is ontwikkeld dan in Noord-Amerika en Europa en dan ook veel meer klapbanden gebeuren.”

Vinesse wijst er nog op dat Michelin uiteindelijk streeft naar de productie van een band die 100 procent duurzaam is. Het bedrijf zal daarbij alleen hernieuwbare grondstoffen gebruiken.

“Duurzaamheid zal de volgende tien jaar cruciaal blijken,” werpt Vinesse op. “Michelin wil over dertig jaar in al zijn activiteiten een duurzaamheidsnivau van 80 procent halen. Het bedrijf kijkt dan ook uit naar alle mogelijke ecologische materialen en designs.”

Michelin nam daarvoor onder meer anderhalf jaar geleden de onderneming Lehigh Technologies over. Lehigh zet afgeschreven autobanden om tot rubberpoeder voor de versterking van onder meer asfalt en tapijten. Wellicht wordt de Chevrolet Bolt EV van General Motors de eerste auto die met de Uptis zal worden uitgerust.

Meer