Einde coronaregels ook goed nieuws voor… ‘s werelds grootste fabrikant van condooms

Karex Berhad, het Maleisische bedrijf dat één op de vijf condooms maakt die wereldwijd worden verkocht, is positief geluimd over de post-lockdownperiode. Goede vooruitzichten zijn dan ook welkom: de resultaten van het bedrijf tijdens de coronaperiode waren allerminst bevredigend.

Waarom is dit belangrijk?

Van het Verenigd Koninkrijk tot Zuid-Afrika: wereldwijd worden coronabeperkingen opgeheven. En daar kunnen ook ondernemingen van profiteren die wat minder in de schijnwerpers staan.

De toegenomen vaccinatiegraad, de versoepeling van de economische restricties en de terugkeer naar normaal zullen leiden tot meer sociale interacties, en bijgevolg tot een grotere vraag naar de condooms en glijmiddelen van Karex. Dat verklaart het bedrijf zelf in investeringsweekblad The Edge Media Group.

Rubberen handschoenen

In het begin van de coronapandemie zei Karex, goed voor de productie van 5,5 miljard condooms per jaar, nog dat het zich schrap zette voor een dubbelcijferige groei van de vraag. Die redenering was begrijpelijk: regeringen maanden mensen aan om thuis te werken, en niemand wilde kinderen krijgen in deze onzekere tijden, redeneerde CEO Goh Miah Kiat in maart 2020.

Helaas: in de plaats daarvan is de verkoop van Karex-condooms de afgelopen twee jaar met maar liefst 40 procent gedaald. De pandemie was zo rampzalig voor Karex dat de onderneming rubberen handschoenen is beginnen produceren om de inkomsten op te krikken.

Je zou aannemen, zo stipte Goh in de Financial Times aan, dat mensen thuis “niets anders te doen hebben dan seks te hebben, toch?” Maar de pandemie heeft deze aanname, net als vele andere zaken die we dachten te weten over onze medemens, ontkracht. Veilige, recreatieve seks hebben tijdens de pandemie was, zo bleek, niet gemakkelijk wanneer de wereld op slot zat.

Karex zakte in het tweede kwartaal eindigend op 31 december 2021 in de rode cijfers, met een nettoverlies van omgerekend 592.000 euro, tegenover een nettowinst van 587.000 euro een jaar eerder. Het bedrijf haalt ook de stijgende grondstof- en extra distributiekosten aan als oorzaak.

“Seksuele activiteit nam af naarmate pandemie voortduurde”

Overigens moest niet alleen Karex rode cijfers noteren; ook andere condoombedrijven zagen de markt imploderen. Laxman Narasimhan, CEO van Reckitt Benckiser, de Britse fabrikant van Durex, ontdekte in april 2020 al dat door minder vrijpartijen, meer angst en een afname van “het aantal intieme gelegenheden”, ook de condoomaankopen terugliepen.

Wereldwijd bleek uit een aantal studies dat de seksuele activiteit afnam naarmate de pandemie voortduurde, weet business-site Quartz.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20