Amerikaanse eigenaars elektrische wagens mogen geen gepersonaliseerd waarschuwingssignaal kiezen

Bestuurders van elektrische wagens zullen in de Verenigde Staten hun voertuig niet met een gepersonaliseerd waarschuwingssignaal voor andere weggebruikers kunnen uitrusten. Dat is het gevolg van een beslissing van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in een reactie op een voorstel dat drie jaar geleden door de Alliance for Automotive Innovation was ingediend.

Bij lagere snelheden valt het voor de omgeving vaak moeilijk om een naderende elektrische wagen te horen. Daarom besliste de Amerikaanse overheid eerder al dat elektrische en hybride wagens bij snelheden onder de grens van 30 kilometer per uur een artificieel geluid dienden uit te zenden. Die maatregel diende onder meer voetgangers, fietsers en blinden over hun aanwezigheid te informeren, zodat het risico op ongevallen zou kunnen worden beperkt.

Bij hogere snelheden is een dergelijk signaal niet nodig, aangezien onder meer de wrijving van de autobanden en de windweerstand voldoende geluid produceren om de omgeving van de naderende wagen op de hoogte te brengen.

Verwarring

De NHTSA bekeek ook een voorstel van de Alliance for Automotive Innovation, die chauffeurs de mogelijkheid wou geven om bij die alarmsignalen voor gepersonaliseerde geluiden te kiezen, net zoals bij ringtones het geval is. Uiteindelijk besliste de Amerikaanse dienst voor verkeersveiligheid echter bij de geluiden te blijven die door de autobouwers zelf waren voorgesteld.

Opgemerkt werd dat de gepersonaliseerde signalen mogelijk niet de capaciteit zouden hebben om boven andere omgevingsgeluiden uit te komen. Eerder waren al natuurlijke geluiden zoals fluitende vogels of blaffende honden uitgesloten.

In februari van dit jaar heeft Tesla al 578.607 wagens moeten terugroepen omdat voetgangers door muziek of andere geluiden het signaal van de elektrische wagens mogelijk niet zouden kunnen hebben waarnemen.

De NHTSA wees er tevens op dat een brede waaier keuzemogelijkheden tussen verschillende waarschuwingssignalen andere weggebruikers – onder meer blinden en slechtzienden – in verwarring zouden kunnen brengen.

Gevaar op deactiveren?

De indieners van het voorstel waarschuwen echter dat het gebrek aan keuzemogelijkheden negatieve gevolgen zou kunnen hebben. Chauffeurs die ontevreden zouden zijn met het signaal dat de fabrikant in de auto heeft geïnstalleerd, zouden volgens hen mogelijk kunnen proberen de technologie te desactiveren, waardoor er helemaal geen waarschuwingsgeluid meer zou klinken en het gevaar op incidenten nog verder zou oplopen.

Volgens de NHTSA loopt een elektrische wagen 19 procent meer kans om bij een ongeval met een voetganger betrokken te raken dan een auto met een verbrandingsmotor. Het voorbije jaar kwamen in de Verenigde Staten 7.342 voetgangers bij een verkeersongeval om het leven. Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover het jaar voordien.

Het aantal slachtoffers liep daarmee op tot het hoogste niveau in veertig jaar. Daarnaast kostten ongevallen ook nog een aan 985 fietsers het leven. Dat was 5 procent meer dan het jaar voordien en het grootste aantal in minstens vierenhalf decennia.

(as)

Meer