Eerste commercieel order voor Engelse fabrikant luchtschepen op helium

De Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Nostrum gaat een service opzetten met een vloot luchtschepen op helium. Daarvoor heeft de onderneming een bestelling geplaatst bij het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV). Dat heeft de Britse groep aangekondigd. Daarbij zullen de volgende jaren tien exemplaren van de Airlander 10 aan Air Nostrum worden geleverd.

Het luchtschip biedt plaats aan honderd passagiers, die dankzij de technologie hun persoonlijke uitstoot van kooldioxide met meer dan 90 procent kunnen verminderen tegenover verplaatsingen met een traditioneel vliegtuig.

Voorloper

De Airlander 10 zal worden gebouwd in een nieuw productiecluster in de Engelse stad Bedford (South Yorkshire). Het contract met Air Nostrum is het eerste commerciële order dat Hybrid Air Vehicles voor de Airlander 10 kan optekenen.

“Het contract toont dat het Verenigd Koninkrijk een voorloper is op het vlak van revolutionaire duurzame luchtvaarttechnologie”, benadrukte Kwasi Kwarteng, de Britse minister van Zaken. “Hybride vliegtuigen kunnen een belangrijke rol spelen bij de overgang naar milieuvriendelijke vormen van luchtvaart.”

Een passagier van de Airlander 10 zal volgens HAV een ecologische voetafdruk van ongeveer 4,5 kilogram koolstofdioxide per kilometer laten optekenen. Bij een vlucht met een traditioneel vliegtuig loopt die impact op tot ongeveer 53 kilogram.

De bouw van de luchtschepen zou in South Yorkshire ongeveer 1.800 nieuwe banen creëren. De Airlander 10 zou over vier jaar zijn debuut in de Spaanse luchtvaart moeten maken.

“De Airlander 10 zal de uitstoot van onze vloot drastisch verminderen”, beklemtoonde Carlos Bertomeu, voorzitter van Air Nostrum. “Duurzaamheid is in de commerciële luchtvaart nu al een gegeven waarover niet onderhandeld kan worden.”

Intercity

De luchtvaartmaatschappij, die momenteel vluchten uitvoert voor Iberia, heeft niet aangegeven op welke routes de Airlander 10 zal worden ingezet. Hybrid Air Vehicles maakte eerder gewag van vluchten tussen Barcelona en Palma de Mallorca. Die verplaatsing zou ongeveer vierenhalf uur in beslag nemen.

Het Britse bedrijf gaf verder aan dat het luchtschip vooral geschikt is voor verplaatsingen tussen verschillende steden. Daarbij werd onder meer gewezen op routes tussen Liverpool en Belfast of tussen Seattle en Vancouver. HAV haalde in het verleden onder meer financiële middelen op bij Bruce Dickinson, frontman van de rockgroep Iron Maiden.

De Airlander 10 was oorspronkelijk ontworpen voor bewakingsopdrachten in Afghanistan. Volgens HAV zouden luchtschepen op helium de volgende twintig jaar een markt met een waarde van 50 miljard dollar kunnen creëren. Het bedrijf raamt tijdens die periode 265 Airlanders te kunnen verkopen.

De aankoop van een Airlander 10 zou een investering van 25 miljoen pond vergen. De Airlander 10 kan een vracht van ongeveer tien ton vervoeren en heeft een maximale reikwijdte van 7.400 kilometer. Het luchtschip kan een snelheid tot 130 kilometer per uur bereiken.

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20