Het Indiase bedrijf Furlenco ontwerpt meubelen die door de klant tijdelijk kunnen worden gebruikt en daarna kunnen worden gerecupereerd. Daarmee wil het bedrijf volgens Ajith Mohan Karimpana, chief executive van Fulenco, inspelen op de levensstijl van de millennials.
Er kan volgens Karimpana immers worden vastgesteld dat voor de generatie millennials ervaringen belangrijker zijn geworden dan eigendommen. Furlenco heeft sinds zijn lancering in maart vorig jaar naar eigen zeggen al meer dan vijftienduizend woningen bemeubeld. Het bedrijf heeft vijftien designers in dienst. Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht met een kapitaal van 6 miljoen dollar, maar heeft nu met een nieuwe operatie opnieuw een bedrag van 30 miljoen dollar opgehaald. De helft van dat bedrag werd verzameld bij onder meer investeerders zoals Lightbox Ventures en Axis Capital. De rest werd ter beschikking gesteld door banken en andere partijen.
Afwisseling
“De millennials streven naar verandering en afwisseling,” benadrukt Karimpana. “Voor die generatie is permanent bezit dan ook vaak een last. Millennials reizen veel en veranderen ook vaker van baan. In een dergelijke levensvisie kan eigendom moeilijk worden ingepast. Dat wil echter niet zeggen dat jongeren geen interesse hebben in kwaliteit.” Om aan de behoefte van deze consumenten te kunnen voldoen, brengt Furlenco meubels op de markt die tijdelijk kunnen worden gebruikt. De ontworpen producten hebben volgens Karimpana een hoog kwaliteitsniveau, maar kunnen gemakkelijk bij een volgende gebruiker in een andere configuratie worden hergebruikt. “Het aanbod van Furlenco past perfect binnen het verwachtingspatroon van de millennial,” zegt Karimpana. “Hij wil stijl en kwaliteit, maar slechts voor een beperkte periode. Deze benadering biedt het bedrijfsleven interessante opportuniteiten.” Om klanten gedurende een langere periode aan zich te binden, brengt Furlenco elk kwartaal één tot twee nieuwe producten op de markt. Het bedrijf werkt volgens Karimpana, een gewezen bankier van Goldman Sachs, ook nog aan een aantal andere innovatieve huurprogramma’s. (mah)