Eén op vijf Chinezen heeft een slimme horloge

Dit jaar kunnen in China 144,3 miljoen gebruikers van wearables worden geteld. Daarmee hebben wearables, zoals de Apple Watch of de Mi Band, op de Chinese online markt inmiddels een penetratie van 21 procent bereikt.Dat blijkt uit een rapport van consulent eMarketer. In de Verenigde Staten wordt op dit ogenblik een penetratie van 20,4 procent gemeld.“In China ging de markt voor wearables vijf jaar geleden echt van start,” aldus eMarketer. “Sindsdien heeft de sector in het land een sterk groeitempo laten optekenen. Bovendien lijkt deze trend op dit ogenblik ook geen enkel signaal van verandering te tonen.”De Chinese markt bleek in eerste instantie kennis te maken met de fitness-trackers van Fitbit, die echter op weinig bijval konden rekenen. “Dat is door de introductie van minder dure varianten, zoals de Mi Band van de Chinese fabrikant Xiaomi, echter duidelijk veranderd,” aldus het rapport.”Die goedkopere oplossingen hebben een duidelijke aanzet voor een massale adoptie van de technologie gegeven.”

Middenklasse

“Bovendien heeft de lancering van de Apple Watch twee jaar geleden ook de interesse gewekt van de Chinese middenklasse, die een algemeen streven naar goederen uit de hogere segmenten toont,” zegt eMarketer.Twee jaar geleden werden in China 66,9 miljoen wearables geteld. Daarmee werd een penetratie van 11 procent op de lokale online markt gerealiseerd. Over twee jaar zullen volgens eMarketer echter al 187,2 miljoen gebruikers kunnen worden geregistreerd. De marktpenetratie zal dan zijn opgelopen tot 24,5 procent.“De Chinese wearables-markt zal de volgende jaren een sterke groei blijven kennen,” betoogt Shelleen Shun, analist bij eMarketer. “De sector kan profiteren van een toenemend aanbod aan betaalbare producten. Bovendien kan voortdurend op een verbeterende functionaliteit worden gerekend.””Daarnaast moet ook worden gewezen op een toenemend enthousiasme die de werkende Chinese bevolking voor nieuwe technologie koestert. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat China op de wereldwijde wearables-markt dit jaar de Verenigde Staten inhaalt en achter zich laat.” (mah)