De Franse winkelketen Decathlon, verkoper van sportartikelen, heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van meer dan 10 miljard euro. Dat betekende een stijging met 12 procent tegenover het jaar voordien.
Dat heeft het Franse concern bekend gemaakt. De cijfers tonen volgens waarnemers de snelle groei van de Franse groep, die voor de eerste keer in zijn geschiedenis meer dan 10 miljard euro inkomsten heeft gerealiseerd. De groei is onder meer te danken aan de opening van 164 nieuwe filialen, maar ook de vergelijkbare omzet liet een toename met 4,4 procent optekenen. Vooral op de internationale markt boekt de Franse groep een snelle uitbreiding. Decathlon benadrukte het voorbije jaar tevens voor de eerste keer wereldwijd meer dan één miljard producten te hebben verkocht. De buitenlandse markt vertegenwoordigt inmiddels 67 procent van de totale activiteiten van Decatlon. De winkelketen had eind vorig jaar 1.176 filialen in achtentwintig landen. Nieuwe markten waren Mexico, Ivoorkust, Slovenië, Maleisië en Singapore.
China
Er werden ook 51 nieuwe winkels geopend in China, waar de keten inmiddels een netwerk van 214 filialen heeft. China is voor Decathlon de tweede belangrijkste markt geworden. Aan het huidige tempo zal het Aziatische land echter snel de belangrijkste regio worden. Thuisland Frankrijk telt immers 301 filialen, maar liet het voorbije jaar slechts acht nieuwe openingen registreren. De Franse omzet liet het voorbije jaar nog een groei met 2,2 procent tot 3,3 miljard euro optekenen, tegenover een stijging met 3,1 procent het jaar voordien. Decathlon werkt ook aan een terugkeer naar de Amerikaanse markt. Decathlon had op het einde van de voorbije eeuw de Amerikaanse keten MVP Sports, actief langs de oostkust van de Verenigde Staten, overgenomen. Tien jaar geleden werd dat merk wegens een gebrek aan succes echter opnieuw verkocht. Nu zou de Franse groep een andere strategie volgen en eigen winkels op de Amerikaanse markt introduceren. Gestart zou worden in Los Angeles. (mah)