Economische vertraging zal ook de wereldwijde scheepvaart treffen

De activiteit van de wereldwijde scheepvaart zal volgend jaar met een duidelijke vertraging rekening moeten houden. De sector zal immers niet kunnen ontsnappen aan de ongunstige situatie die wordt gecreëerd door de wereldwijde economische onrust, het conflict in Oekraïne en de gevolgen van de coronapandemie. Dat staat in een rapport van de United Nations Conference on Trade and Development (Unctad).

“De grootste investeringsbanken ter wereld verwachten dat de wereldwijde economische groei volgend jaar verder zal vertragen, nadat dit jaar werd geteisterd door de inval van Rusland in Oekraïne en een stijgende inflatie”, benadrukte Unctad.

“Deze vertraging zal naar verwachting ook aanzienlijke gevolgen hebben voor de scheepvaart, die meer dan 80 procent van de wereldhandel vervoert, hoewel de vrachttarieven voor tankers hoog kunnen blijven.”

Neerwaartse risico’s

Dit jaar zal de wereldwijde maritieme handel volgens het rapport afzwakken tot 1,4 procent. De activiteit zou naar alle verwachtingen ook volgend jaar op datzelfde niveau blijven. Dit staat tegenover een geraamde groei van 3,2 procent vorig jaar en een totaal transportvolume van 11 miljard ton, tegenover een daling van 3,8 procent twee jaar geleden.

Voor de volgende vier jaar wordt een jaarlijkse gemiddelde groei van 2,1 procent voorspeld, een lager percentage dan het vorige gemiddelde van 3,3 procent in drie decennia. “De neerwaartse risico’s wegen zwaar op deze voorspelling”, verklaarde de Unctad.

“Het herstel in het zeevervoer en de logistiek loopt nu gevaar door de oorlog in Oekraïne, de blijvende impact van de coronapandemie, de aanhoudende beperkingen in de toeleveringsketen en de afkoelende economie en strikte covid-politiek van China, samen met de inflatiedruk en de druk op de kosten van levensonderhoud.”

Investeringen

“Een toename van de consumentenuitgaven vorig jaar stuwde de containervaart naar nieuwe recordniveaus”, merkt het rapport op. “Daarbij werden havens over de hele wereld met zware congestieproblemen geconfronteerd, wat ook deels te wijten was aan de effecten van lockdowns.

De Unctad merkt op dat de impasse in de logistiek zal weliswaar door het herstel van het evenwicht tussen vraag en aanbod zal oplossen, maar er wort aan toegevoegd dat de risico’s van industriële acties in de havens en het achterlandvervoer zijn toegenomen.

De Unctad riep op tot investeringen in maritieme bevoorradingsketens zodat havens, scheepvaartvloten en achterlandverbindingen beter voorbereid zijn op toekomstige wereldwijde crises, klimaatverandering en de overgang naar een uitstootarme energie.

“We moeten beter voorbereid zijn om schokken in mondiale waardeketens op te vangen”, beklemtoonde Rebeca Grynspan, secretaris-generaal van de Unctad, daarbij.

Meer