Economische onzekerheid geen belemmering voor de online shopper: Belg spendeert 3,5 miljard euro, 29 procent meer dan vorig jaar

In het tweede kwartaal van dit jaar besteedde de Belg ongeveer 3,5 miljard euro aan online aankopen. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksinstituut GfK in opdracht van marktmonitor BeCommerce. Vooral de dienstensector kent een opmerkelijke groei.

E-commerce blijft het goed doen, en dat ondanks de torenhoge inflatie en energieprijzen die ons boven het hoofd hangen. Dit jaar tekent de sector een stijging op van 29 procent vergeleken met het jaar voordien. “Belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce.

Gezonde 50/50-verdeling

Volgens Geeroms zijn de post-corona voorspellingen uitgekomen: “We zijn terug naar een 50/50-verdeling tussen producten en diensten”, klinkt het.

De opmerkelijke groei is vooral te danken aan de dienstensector die een gezond herstel kent: er werd dit kwartaal maar liefst 1,7 miljard euro uitgegeven aan diensten. Dat is 700 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van zo’n 70 procentpunten.

Zowat de helft (49 procent) van alle online uitgaven gedurende het tweede kwartaal gingen naar de verlening van diensten. Volgens Geeroms is dat geen verrassing: “Na de coronacrisis werd voorspeld dat amusement en belevenissen op één zou komen te staan. Die verwachtingen zijn nu ingelost.”

De dienstensector in beeld

Binnen de dienstensector gebeurde 66 procent van alle uitgaven online. De drie categorieën die binnen die sector vorig jaar het best presteerden, zijn ook dit jaar onveranderd gebleven.

  1. Vliegtuigtickets en accommodaties: 89 procent van alle uitgaven binnen deze sector gebeurden online.
  2. Attracties en events: 75 procent van alle mensen kocht hun ticket via het online web.
  3. Pakketreizen: 67 procent van de aankopen werden online verricht.

Sport & recreatie kent dit jaar de sterkste groei. Zij zagen een stijging van 11 procent vergeleken met vorig jaar. Online aankopen maken daar 32 procent deel uit van alle uitgaven.

Gemiddeld gaf de Belg 514 euro uit aan e-commerce dit kwartaal. Ook dat is een stijging (28 procent) vergeleken met vorig jaar, waarbij het gemiddelde 403 euro bedroeg.

“De Belgische consument durft online steeds meer uit te geven, maar doet dat wel steeds prijsbewust”, legt Geeroms uit. “Het voordeel van online shoppen is namelijk dat je gemakkelijk prijzen kan vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden, is dat belangrijk voor de consument”, besluit de managing director.

Meer tevredenheid

Over het algemeen is bijna iedereen tevreden over de dienstverlening online. 9 op 10 shoppers geeft aan in het tweede kwartaal van dit jaar tevreden te zijn. De voornaamste redenen om online te shoppen, blijven dezelfde:

  • Gemak: 4 op 10 e-shoppers geeft aan dat het gemak de voornaamste reden is voor hun online aankopen.
  • Tijdsbesparing: 36 procent geeft aan dat dit voor hen het verschil maakt met fysiek winkelen.
  • Verzendkosten: de bijhorende kosten voor levering blijft de grootste drempel bij e-shoppers (4 op 10), al is dat dit jaar minder van belang geworden (45 procent haalde vorig jaar aan dit vervelend te vinden).
  • Fysiek contact: 41 procent ziet het gebrek aan contact met het product als een nadeel.

(as)

Meer