Durant Guild: Nieuw platform moet General Motors weer Chinese successen opleveren

De Amerikaanse autobouwer General Motors lanceert een nieuw initiatief om zijn positie op de Chinese markt opnieuw te versterken. Daarvoor is het nieuwe platform Durant Guild gelanceerd, waarbij met de import van luxemodellen vooral gemikt wordt op welgestelde consumenten in de Chinese megasteden.

Durant Guild zal gebruik maken van direct sales, ondersteund door evenementen die enkel op uitnodiging toegankelijk zijn, belevingscentra in een stedelijke omgeving en eventuele pop-ups op een aantal geselecteerde locaties. Het nieuwe merk is genoemd naar William Durant, de oprichter van General Motors.

Dalend marktaandeel

General Motors heeft de verkoop van zijn topmerken Buick, Cadillac en Chevrolet in China de voorbije vijf jaar sterk zien dalen. De Chinese consument toont immers een groeiende belangstelling in intelligente elektrische wagens die door bedrijven van eigen bodem – zoals Xpeng, Nio of Byd – worden geproduceerd. Met Durant Guild hoopt de Amerikaanse constructeur deze trend tegen te gaan.

“Durant Guild vertegenwoordigt geen massaproduct, maar met een goede aanpak kan het platform heel wat rumoer creëren rond merken zoals Cadillac of Chevy”, merkte Julian Blissett, topman van General Motors in China, op.

Blissett gaf geen concrete informatie over de merken en types die in China door Durant Guild zouden worden verdeeld, maar verwees wel naar een aantal premium modellen – zoals de elektrische GMC Hummer, de Chevrolet Tahoe of de Chevrolet Corvette – die in het Aziatische land momenteel niet beschikbaar zijn.

Blissett beklemtoonde dat deze wagens door hun uitstraling bijzonder goed zouden passen in de gemeenschappen van Chinese stedelijke consumenten, die interesse hebben gekregen in wagens met superieure prestaties of avontuurlijke connotaties.

“Er heerst bij het Chinese publiek een grotere interesse in auto’s die het mogelijk maken om de natuur te verkennen”, voerde Blissett aan. “Dat is een trend die vijf of tien jaar geleden niet merkbaar was.”

Positieve impact

Het zakelijk model van Durant Guild toont aanzienlijke gelijkenissen met projecten die bedrijven zoals Tesla en Apple eerder al met succes in China hebben ontwikkeld. General Motors hoopt hiermee in staat te kunnen zijn om positieve sentimenten rond Durant Guild naar de bestaande Chinese portfolio van het concern te kunnen kanaliseren.

“Durant Guild kan een positieve impact hebben op het bedrijf en kan de groeiplannen van General Motors in China ondersteunen”, merkte Blissett op.

Wereldwijde autofabrikanten zoals General Motors, Volkswagen en Toyota, hebben tijdens het tijdperk van de verbrandingsmotoren de Chinese automarkt gedomineerd. Buitenlandse merken vertegenwoordigden daarbij meestal tussen 60 procent en 70 procent van de Chinese autoverkoop.

Door de verschuiving naar de elektrische mobiliteit moeten deze fabrikanten echter steeds meer terrein prijsgeven tegenover lokale concurrenten. Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar hadden de buitenlandse merken in de Chinese autoverkoop nog slechts een aandeel van 52,4 procent.

Felix Weller, hoofd van Durant Guild, beklemtoonde dat het platform zich op drie verschillende types van consumenten wil richten. Hij verwees daarbij naar publieksgroepen die respectievelijk op luxe, avontuur en racesport zijn gericht.

Blissett benadrukte nog dat Durant Guild geen concurrent zal zijn van de activiteiten die General Motor momenteel in China heeft in een joint venture met zijn lokale partner Saic Motor. Er zouden ook geen plannen zijn om het zakelijke model van Durant Guild naar andere markten buiten China over te brengen.

Chee-Kiang Lim, analist bij het gespecialiseerde adviesbureau Urban Science, beklemtoonde dat het model van Durant Guild rond directe verkoop een kosteneffectieve manier is om auto’s op de markt te brengen en de winst te maximaliseren. Hij waarschuwde wel dat de constructeur daarbij echter een cruciale trend niet over het hoofd mag zien.

“Autobezitters tonen immers steeds meer interesse voor intelligente en geconnecteerde diensten”, verduidelijkte hij. “Chinese consumenten willen hun digitale levensstijl ook in hun auto terugvinden. Vele buitenlandse merken hebben echter een vloot die niet aan deze behoeften voldoen.”

“Indien Durant Guild dat probleem kan aanpakken en aan de Chinese consument digitale, geconnecteerde en gepersonaliseerde services kan aanbieden, zal de kans op succes gevoelig toenemen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20