Duitse reclamecampagne steekt middelvinger op naar wie geen mondmasker draagt

De toeristische dienst van de Duitse hoofdstad Berlijn heeft een bijzondere reclamecampagne rond de coronacrisis op de wereld losgelaten. Een middelvinger voor wie een mondmasker weigert te dragen, is de baseline.

‘We houden ons aan de coronaregels’, geflankeerd door een oudere dame die haar middelvinger opsteekt. Dat Visit Berlin met zijn nieuwe banner niet voor de voorzichtige aanpak kiest, is een understatement. De campagne, die dient om te onderstrepen dat we de ouderen moeten beschermen, verscheen dinsdag in een lokale Duitse krant. Sindsdien vond het opmerkelijke beeld zijn weg naar sociale media, waar het door sommigen afgedaan wordt als ‘beledigend’.

‘Inwoners van Berlijn staan bekend om hun directe communicatie’, stelt woordvoerder Christian Tänzler, die erop hamert dat iedereen zich moet inzetten om oudere mensen en risicopatiënten te beschermen tegen Covid-19. ‘We wilden aandacht geven aan dit probleem en hebben daarom voor wat provocatie gekozen.’

Lorenz Maroldt, de hoofdredacteur van de Berlijnse krant Der Tagesspiegel, is minder fan van de campagne. ‘Men lijkt te denken dat het beledigen van mensen succesvoller is dan strenge, duidelijke regels met efficiënte controles’, vindt hij. Volgens de woordvoerder van Visit Berlin is het niet de bedoeling om mensen te viseren. ‘Als sommige mensen zich persoonlijk aangevallen voelen omdat ze bijvoorbeeld geen masker kúnnen dragen, dan was dat niet ons doel. Ik verontschuldig mij daarvoor’, klinkt het.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20