Duitse fabrieken Volkswagen blijven langer gesloten

Autobouwer Volkswagen zal zijn fabrieken in Duitsland zeker niet voor 19 april opnieuw opstarten. De sluiting van de Duitse Volkswagen-fabrieken wordt daarmee met een periode van tien dagen verlengd. Dat heeft het Duitse autoconcern gemeld.

Tegelijkertijd heeft Volkswagen beslist om de arbeidsduur van tienduizenden werknemers te verminderen.

Productielijn

Sinds de uitbraak van de corona-pandemie heeft Volkswagen zijn productiestop in Duitsland nu al voor de tweede keer moeten verlengen. Net zoals de volledige autosector moet ook Volkswagen wegens de coronapandemie met een gekelderde vraag en verstoorde toeleveringsketens afrekenen.

Het bedrijf zegt verder intensieve inspanningen te doen om de heropstart van de productie voor te bereiden. ‘Daarbij zal een grote aandacht worden besteed aan de bescherming van de werknemers,’ aldus Andreas Tostmann, hoofd productie en logistiek van Volkswagen. ‘Daarbij zullen bijkomende maatregelen worden genomen voor de hygiëne. Aan de productielijn zal tevens aandacht worden besteed aan de afstanden tussen de werknemers.

De uitbraak van de coronacrisis heeft Volkswagen verplicht om de autobouw in Dresden, Emden, Osnabrück, Wolfsburg, Zwickau en Hanover stil te leggen. Dat geldt ook voor de onderdelenfabrieken in Brunswick, Kassel, Salzgitter en Chemnitz. In totaal zijn ongeveer 80.000 werknemers door de sluitingen getroffen.

China

Inmiddels rekent het bedrijf op een heropleving van de autoproductie in China. ‘We zijn voorzichtig optimistisch dat de grootste effecten van de crisis binnen twee tot drie maanden achter de rug zullen zijn,’ zegt Stephan Wöllenstein, hoofd van VW Group China.

‘Er zijn steeds meer tekenen dat de sector zich herstelt. Tegen het midden van dit jaar zouden we opnieuw het niveau van de planning van vorig jaar kunnen benaderen. Op de Chinese markt zijn er opnieuw tekenen van hoop.’

Wöllenstein raamt dat de totale autoverkoop in China tijdens de maand maart opnieuw tot één miljoen exemplaren is opgelopen. Dat zou een verviervoudiging betekenen tegenover de maand voordien. Volgend jaar verwacht hij opnieuw een normale Chinese automarkt.

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto