Dubbele Europese primeur voor Model 3 van Tesla

Het Model 3 van de Amerikaanse autobouwer Tesla verkocht tijdens de maand september in Europa 24.591 nieuwe exemplaren. Dat betekende een stijging met 58 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Jato Dynamics.

De analisten wijzen er daarbij op dat voor de eerste keer in de geschiedenis de Europese maandelijkse verkopen door een type met een elektrische aandrijving worden aangevoerd. 

Einde kwartaal

De Renault Clio staat op de tweede plaats met 18.264 verkochte exemplaren, gevolgd door de Dacia Sandero met 17.988 eenheden.

De Volkswagen Golf, die jarenlang de meest populaire auto op de Europese automarkt was, staat met een afzet van 17.507 wagens op een vierde plaats. De top vijf wordt afgesloten door de Fiat 500 met 16.349 verkochte auto’s.

Wanneer enkel naar de verkoop van elektrische wagens wordt gekeken, eist Tesla met het Model 3 en het Model Y de eerste twee plaatsen op, gevolgd door de ID.3 van Volkswagen.

“Er zijn verschillende reden voor de sterke prestaties die het Model 3 heeft laten optekenen”, merkt Jato op. “Tesla heeft onder meer de gewoonte om op het einde van een kwartaal belangrijke inspanningen te doen om de verkoop op te voeren.”

“September is voor de Europese verkoop van het merk traditioneel dan ook altijd een sterke periode geweest. De voorbije drie jaar vertegenwoordigde die maand voor Tesla gemiddeld 68 procent van de wagens die de Amerikaanse constructeur tijdens het derde kwartaal in Europa kon verkopen.”

Invoer

Daarnaast is er ook de toenemende interesse van de Europese autobestuurder voor wagens met duurzame eigenschappen en wordt er naar alternatieven voor de traditionele verbrandingsmotor gezocht. In vele Europese landen wordt de verkoop van elektrische wagens door de overheid bovendien met subsidies ondersteund.

Elektrische en hybride modellen vertegenwoordigen tijdens de maand september in totaal 23 procent van de totale Europese autoverkopen. Dat betekende nagenoeg een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De sterke prestaties van Tesla tekenen zich tegenover een Europese autoverkoop die een moeilijke periode doormaakt. De Europese autoverkoop viel tijdens de maand september met 25 procent terug tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Jato wijst er trouwens op dat het Model 3 van Tesla tijdens de maand september nog een Europese primeur heeft laten optekenen. Het is immers voor de eerste keer dat de verkopen worden aangevoerd door een auto die niet in Europa is gebouwd en dus op het continent is ingevoerd.

(bzg)

Meer