Drankensector zet in op non-alcoholische dranken

De drankensector besteedt steeds meer aandacht aan alcoholvrije producten. Vele producenten zien de sector zelfs als de grootste opportuniteit die hun industrie sinds geruime tijd heeft gekend. Dat zegt het magazine The Economist. Zowel startups als grote marktleiders blijken naar mogelijke toepassingen met producten zonder alcohol te kijken.

“Op de markt kunnen steeds meer alcoholvrije dranken, onder meer op basis van kruiden, worden opgemerkt,” aldus The Economist. “Alcoholarm bier, dat ooit werd verguisd vanwege zijn gebrek aan smaak, is eveneens in de mode.”

Klein en groot

“Technologische vooruitgang zorgt ervoor dat alcohol uit het bier kan worden gefilterd zonder de smaak te verpesten. Andere brouwerijen gebruiken gist die minder alcohol produceert. De voorbije jaren zijn een aantal alcoholvrije ambachtelijke brouwerijen, zoals Nirvana Brewery in Londen of WellBeing Brewing Company in Missouri, gelanceerd. Andere ambachtelijke brouwers hebben in hun portfolio ook alcoholvrije varianten.”

“Zelfs grote fabrikanten gaan met de trend mee,” benadrukt The Economist. “ABInBev bracht twee jaar geleden het alcoholvrije Budweiser Prohibition op de markt. Met het merk 0.0 volgde Heineken vorig jaar dat voorbeeld. ABInBev verwacht dat alcoholvrij en alcoholarm bier tegen het midden van het volgende decennium ongeveer 20 procent van zijn totale omzet zal vertegenwoordigen.”

Het magazine verwijst naar cijfers van marktonderzoeker Euromonitor, waarbij werd vastgesteld dat dranken met een alcoholniveau van minder dan 0,5 procent twee jaar geleden amper 2 procent van de wereldwijde omzet van de bierindustrie vertegenwoordigde.

Innoverende producten

Analist Mintel maakt tevens gewag van een opkomst van innoverende producten. Onder meer wordt gewezen op thee die als wijn in flessen wordt verkocht en in veel restaurants in Noord-Europa wordt geserveerd. Ook wordt de aandacht gevestigd op ambachtelijke frisdranken met exotische ingrediënten zoals chili of zelfs brandnetels.

“Gebruikers van alcoholvrije dranken hoeven niet langer compromissen te sluiten op het gebied van smaak of avontuur,” betoogt Catherine Salway, uitbater van de alcoholvrije Redemption Bar in Londen, dan ook.

Het is volgens The Economist bovendien duidelijk dat de producenten alcoholvrije dranken steeds vaker ervaren als een interessante markt die verder gaat dan autobestuurders en zwangere vrouwen.

“In ieder geval moet worden vastgesteld dat de alcoholconsumptie in de meeste westerse economieën is afgevlakt of gedaald,” aldus nog het magazine. “Drinken tijdens de lunch behoort grotendeels tot het verleden. De consument streeft steeds vaker naar een gezond gedrag.”

“Jongeren drinken ook minder vaak dan hun ouders. Een onderzoek twee jaar geleden toonde aan dat in de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar nog minder dan de helft wekelijks alcohol consumeerde. In de categorie tussen vijfenveertig en zesenzestig jaar liep dat aandeel daarentegen nog op tot bijna twee derde.”

Bovendien wordt opgemerkt dat de alcoholvrije sector, in tegenstelling tot de verzadigde markten van vele alcoholische dranken, nog steeds veel ruimte heeft voor innovatie.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20