Door een gebrek aan klanten staakt Evergrande de productie van zijn elektrische voertuigen na slechts 2,5 maanden

Evergrande zit in de problemen. De projectontwikkelaar had gehoopt met de verkoop van elektrische voertuigen zijn gigantische schuldenberg af te bouwen. Maar dat blijkt nu dus geen succesverhaal te zijn.

In het nieuws: Evergrande staakt de massaproductie van zijn elektrische voertuigen. De Chinese gigant was minder dan drie maanden geleden begonnen met de productie. Dat meldt het persagentschap Reuters op basis van enkele bronnen.

  • De reden voor de flop: een gebrek aan bestellingen voor het enige elektrische model van het merk, de Hengchi 5.
  • De timing van de aankondiging is bijzonder verrassend. De massaproductie begon half september. Eind oktober werden de eerste 100 auto’s geleverd.
  • Begin december worden de productielijnen van de fabriek in Tianjin, in het noorden van het land, stilgelegd.
  • Een stopzetting die niet zonder gevolgen is voor de werknemers. Velen wachten nog steeds op hun salaris van oktober en november. Ze zullen geduld moeten hebben: 25 procent van de werknemers zal de komende drie maanden niet betaald worden. De afdeling elektrische voertuigen zal haar personeelsbestand naar verwachting met 10 procent inkrimpen.

De essentie: De schuldenberg van Evergrande wordt almaar groter.

  • Dit is een klap in het gezicht van Evergrande. Het concern schatte dat het tegen 2025 tot een miljoen voertuigen per jaar zou produceren, een doelstelling die aanzienlijke financiering en infrastructuur vereist.
  • De omschakeling naar (elektrische) voertuigen was een onderdeel van de transformatie die Evergrande ondergaat. Het vastgoedbedrijf wil namelijk andere markten aanboren. Die metamorfose is noodzakelijk om de schuldenberg van 300 miljard dollar weg te werken.

De details: Waarom is er geen interesse in de voertuigen van Evergrande?

  • In juli beweerde Evergrande nog 37.000 (niet-bindende) reserveringsaanvragen te hebben ontvangen voor zijn elektrische voertuig. Was dat een bluf om de verkoop te stimuleren? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.
  • Een reden voor deze flop zou het strenge zerocovidobeleid kunnen zijn, wat de Chinese vraag beïnvloedt. Als men voortdurend opgesloten zit, kan de interesse om een (nieuwe) auto te kopen inderdaad afnemen.
  • Maar zo eenvoudig is het niet. Zo heeft BYD, een andere fabrikant van elektrische voertuigen, dit jaar een recordaantal wagens aan de man gebracht. De groep heeft zelfs de voormalige nummer één van de wereld, Tesla, onttroond.
  • In ieder geval verwachten analisten een correctie op de Chinese markt voor elektrische voertuigen (deels vanwege de gezondheidsmaatregelen en hun impact op de economie als geheel, die op weg is naar het slechtste jaar in decennia). Warren Buffett voelt dat ook, en trekt langzaam maar zeker zijn geld terug uit BYD.

(ns/fjc)

Meer