Door coronacrisis sluiten we minder leningen af, maar er is wel één uitzondering

Uit jaarcijfers van de Beroepsvereniging van het Krediet blijkt dat we vorig jaar met z’n allen minder consumentenkredieten hebben afgesloten. De crisis heeft een ingrijpende impact gehad op bepaalde facetten van ons leven, waardoor we sommige zaken, zoals een eigen wagen, minder noodzakelijk achten. We hebben dan ook geen krediet nodig om zo’n aankoop te financieren.

Het valt niet te ontkennen: de coronacrisis heeft een blijvende impact gehad op ons leven. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop we werken. Meer bedrijven staan nu toe dat hun werknemers één of meerdere dagen thuis werken. Dergelijke wijzigingen hebben ook een impact op ons financiële leven. Meer thuis werken, maakt ons bijvoorbeeld minder afhankelijk van een wagen. De noodzaak om een eigen wagen te kopen, en daar dus een lening voor af te sluiten, is de afgelopen jaren dan ook afgenomen.

Minder consumentenkredieten

Die tendens is ook duidelijk merkbaar in de jaarresultaten van de Beroepsvereniging van het Krediet. Daaruit blijkt dat het aantal consumentenkredieten op afbetaling vorig jaar 5 procent onder het niveau van 2020 lag. Dat cijfer ligt zelfs 21 procent lager dan in 2019, voor de uitbraak van de coronacrisis.

Om te beginnen is het aantal consumentenkredieten voor de aankoop van een wagen, ook wel een autolening genoemd, fors afgenomen in 2021. Dat aantal is vorig jaar gedaald tot 123.000, oftewel een afname met 17 procent ten opzichte van 2020. Tegenover 2019 is er zelfs sprake van een daling met 36 procent.

Die daling is volgens de bankenfederatie Febelfin, die de cijfers van de beroepsvereniging publiceerde, niet enkel het gevolg van gewijzigde consumptiegewoonten. Vorig jaar waren er ook heel wat leveringsproblemen door het chiptekort en verstoringen in de toeleveringsketens. Die problemen zijn overigens vandaag nog altijd niet van de baan. De kans is dus groot dat we ook dit jaar minder leningen afsluiten om de aankoop van een auto te financieren. Veel Belgen aarzelen ook over welk type auto ze zouden kopen (verbrandingsmotor, hybride of elektrisch) en stellen de aankoop liever uit.

Ook voor andere soorten aankopen, zoals huishoudelijke apparaten en meubilair, werd een daling van 16 procent opgetekend ten opzichte van 2020 en van 25 procent ten opzichte van 2019, tot 168.000 kredieten. Het aantal verrichtingen op afbetaling zonder specifiek doel is gestegen tot 165.000, een toename met 13 procent ten opzichte van 2020. Maar dat cijfer ligt nog steeds 20 procent onder het niveau van 2019.

Een uitzondering

Er is wel één uitzondering bij de consumentenkredieten: de renovatielening. Dat aantal is vorig jaar toegenomen tot 40.000. Dat is een stijging van 14 procent tegenover 2020 en een toename van 10 procent tegenover 2019. We moeten niet ver zoeken voor een verklaring: door onder meer de strenge qaurantainemaatregelen hebben we meer in ons huis gewerkt.

Opvallend: het aantal groene renovatieleningen is wel afgenomen in 2020. Febelfin merkt op dat ook de hypothecaire kredieten weer op het niveau van voor de coronapandemie liggen. De woonlening wordt wel niet beschouwd als een consumentenkrediet.

Tot slot laat Febelfin weten dat de terugbetaling van het consumentenkrediet minder hapert, en dat ondanks de coronacrisis. Voor het vijfde jaar op rij daalde het aantal achterstallige betalingen, met 5 procent tegenover 2020 en zelfs met 9 procent tegenover 2019. De Nationale Bank van België (NBB) kwam eerder al tot dezelfde conclusie.

De jaarresultaten van de betaalapp Payconiq by Bancontact tonen overigens aan dat ook ons betaalgedrag is veranderd tijdens de pandemie. Zo betalen we meer mobiel en contactloos.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20