Dollar stores… goedkoper dan Walmart, met dank aan een permanente Amerikaanse onderklasse

Dollar stores, zoals deze goedkope supermarktketens in de VS worden genoemd, profiteren van de opkomst van een ‘permanente Amerikaanse onderklasse’, mensen die vroeger bij JC Penney en Macy’s winkelden, maar zich dat vandaag niet meer kunnen veroorloven.

Dollar Tree, Family Dollar, Dollar General, 99 Cents Only… het zijn namen die de doorsnee Europeaan weinig zeggen, maar die steeds populairder worden in landelijk Amerika, ver weg van de grote metropolen.

Nu een nieuwe recessie in zicht is, zal de populariteit van deze supermarkten – in een aantal ervan kosten alles producten 1 dollar of 99 dollarcent – enkel toenemen, want zelfs in de sterke economische periode die op de financiële crisis volgde, werden deze dollar stores de enige overblijvende optie voor vele Amerikanen.

Profiteren van ‘een permanente Amerikaanse onderklasse’

In de VS is de economische ongelijkheid de voorbije decennia dan ook enkel toegenomen. De 90% armste Amerikaanse gezinnen bezat in 1960 nog 33% van alle rijkdom. Zestig jaar later is dat aandeel geslonken tot 20%, terwijl de 1% dubbel zo veel rijkdom bezit, blijkt uit een recente studie van Edward Wolff, die economie doceert aan de universiteit van New York (NYU).

Dat heeft gevolgen voor de retailsector, waar zich de voorbije 10 jaar een ware apocalyps heeft voorgedaan, met aan de ene kant van het spectrum de luxesector als grote overwinnaar en aan de andere kant deze goedkope supermarktketens, die profiteren van de opkomst van een ‘permanente Amerikaanse onderklasse’, mensen die vroeger bij JC Penney en Macy’s winkelden, maar zich dat vandaag niet meer kunnen veroorloven.


© Getty Images

In gebieden waar Walmart geen winst kan maken

Er zijn vandaag meer dan 30.000 van deze dollar stores in de VS, bijna dubbel zoveel als 10 jaar geleden. Die 30.000 zijn er meer dan Walmart, Kroger, Costco, Home Depot, CVS en Walgreens — de zes grootste retailers in de VS – gecombineerd. Jaarlijks komen er nog eens zo’n 1.000 dollar stores bij. 75% van deze winkels liggen in steden met minder dan 20.000 inwoners en met geen Walmart in een omtrek van 20 kilometer. Een Walmart openen kost miljoenen, Dollar General opent een winkel met de omvang van een basketbalveld voor minder dan 250.000 dollar (220.000 euro) en doet dat liefst in regio’s waar Walmart geen winst kan maken.

Beleggers zijn gek op dollarketens. Hun aandelen gaan steeds verder de hoogte in. Dollar General, Amerika’s snelst groeiende retailer, heeft een omzet die half zo groot is als die van Macy’s, maar de keten maakt dubbel zo veel winst. Het bedrijf rapporteert al 28 jaar onafgebroken een stijging op jaarbasis van de verkopen per winkel gemeten. Verwacht wordt dat Dollar General en Dollar Tree de volgende jaren 50.000 winkels zullen hebben – dat zijn er 10 keer meer dan Walmart.

De meeste klanten hebben een jaarinkomen dat onder de 40.000 dollar (35.000 euro) ligt.

Tot zover het goede nieuws, want…

Mensen die in deze ketens hun eten kopen worden blootgesteld aan overwegend ongezonde producten en krijgen zelden andere zaken aangeboden dan blikken, snacks en gesuikerde frisdranken.

Omdat de grote producenten van consumentengoederen in deze winkels hun bekende merken aanbieden in kleinere, vaak misleidende verpakkingen, komen klanten vaak duurder uit dan wanneer ze in een andere supermarkt de normale verpakking zouden kopen. Andere merken bieden hier gelijkaardige, maar minderwaardige producten uit hun assortiment aan.

Dollar stores zijn dodelijk voor de werkgelegenheid bij lokale buurtwinkels. Een dollar store heeft tot 10 keer het aanbod van een buurtwinkel en heeft vaak slechts 1 of 2 mensen in dienst. Prijzen zijn tot 40% lager, wat lokale kruideniers volledig buitenspel zet.


© Getty Images

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20