Dit is hoe bedrijven scoren door sportclubs te sponsoren

Bedrijven die aan sportsponsoring doen, doen dat enerzijds om meer naamsbekendheid te genereren. Anderzijds is het ook gewoon een kwestie van maatschappelijke waardering oogsten. Dat lukt het best in de eigen regio. Een sportclub is nog steeds een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar ze mooie momenten beleven en waar ze ontspannen. Een lokaal bedrijf heeft maar al te graag dat er in zo’n context een link met hen wordt gemaakt. Van reclame op de spelersshirts tot een drinkbus bedrukken: er zijn veel mogelijkheden om dat doel te bereiken.

Geschreven met input van igopromo

Word officiële sponsor van een sportclub

De bekendste vorm van sponsoring is die waarbij een bedrijf een sponsorbedrag betaalt en daar een bepaald publiciteitspakket voor in ruil krijgt. Een onderneming zet dan echt zijn schouders onder het project en gaat het financieel ondersteunen.

In ruil wordt er bijvoorbeeld een spandoek opgehangen langs het veld, komt het logo in het clubblad te staan, mag de zaakvoerder al eens de aftrap geven en mag het bedrijf de shirts en de sporttas bedrukken. Met een set van terugkerende sponsors kan een club inkomsten begroten en kunnen ze blijven draaien. Zelfs grote voetbalclubs zijn sterk afhankelijk van hun sponsors. Bij voetbalclub Club Brugge zou zelfs 10% van de omzet afkomstig zijn van het gokbedrijf Unibet.

Voor een bedrijf is sponsoring een eenvoudige manier om langdurig de feeling met de lokale gemeenschap te waarborgen. Een extra voordeel is dat ze mee kunnen surfen op het succes van de club. Stel je maar eens voor dat zo’n eersteprovincialer doorstoot in de beker en tegen een eersteklasser uitkomt. Dan komt dat logo toch mooi op tv!

Sponsoring zonder kleur te bekennen

In bovenstaand geval blijft de verbondenheid tot één club beperkt. Bovendien moet men dan deels kleur bekennen, want waarom steunen ze de ene club wel en de andere niet? Daarom kunnen sponsors het ook over een andere boeg gooien en meerdere clubs steunen, maar dan op een minder prominente manier. Denk bijvoorbeeld aan een sporttas bedrukken. Duur is het niet en de bedrukte sporttassen gaan dan bijvoorbeeld naar de leden en de staf van de sportclubs in de buurt. Zeker in buurten met kansarmoede wordt het geapprecieerd als ondernemers jonge sportertjes hun dromen ondersteunen.

Ook de clubs hebben het vaak niet zo makkelijk. Door de club te steunen, kunnen zij met hun lokale werking een positieve impact blijven garanderen. Ook gesponsorde clubgeschenken zijn daarom een goed idee. Dit gaat van trainingsballen voor alle voetbalclubs tot het bedrukken van allerlei sportieve benodigdheden. De enige voorwaarde is natuurlijk wel dat het ook echt een meerwaarde is en dat er geen enkele club wordt vergeten.

Minder belastingen betalen door een sportclub te sponsoren

Sponsoren is voor bedrijven fiscaal interessant. Omdat er publiciteit tegenover staat, en dat is wel een belangrijke voorwaarde, wordt het fiscaal gezien gelijkgesteld met een publiciteitskost. Op fiscaal vlak is er geen onderscheid tussen een reclamespotje of een tennisclub sponsoren. Daardoor neemt de belastbare winst af en moet een zelfstandige minder socialezekerheidsbijdragen betalen. En zo blijven zowel bedrijven als clubs en spelers scoren dankzij sponsoring.

Sommige clubs geven ook gratis tickets om een match met een zakenpartner te bezoeken. Let daar wel altijd voor op. Mogelijk oordeelt de fiscus dan dat er (deels) sprake is van representatiekosten. Die kosten zijn fiscaal maar voor 50% aftrekbaar. Zo’n zaken neem je beter niet op in overeenkomsten met voetbalclubs, want voor de fiscus is dat nu eenmaal een bal voor open doel.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20