Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Disney blundert met auteursrechtenrel rond Star Wars-Twitterfeestje #MayThe4th

Logo Business AM
Lifestyle

04/05/2020 | Sofie Van Waeyenberghe | 3 min leestijd

Een beeld uit de recentste film in de Star Wars-saga - Isopix

4 mei is hoogdag voor Star Wars-fans. Mediamogul en Star Wars-eigenaar Disney hypet graag het feestje door het gebruik van #MayThe4th aan te moedigen. Onder voorwaarden welteverstaan.

Op vier mei ziet u traditiegetrouw #MayThe4thBeWithYou op uw sociale media verschijnen. De populaire pun op de iconische uitspraak May The Force Be With You zorgt al jaren voor een zondvloed aan nostalgie over Star Wars. Niet onlogisch dus dat Disney, dat Star Wars in handen heeft, een graantje probeert mee te pikken.

Het bedrijf heeft nog maar dit jaar zijn immens populaire streamingservice Disney+ opgericht en Star Wars is daar een belangrijk deel van het aanbod. ‘Vier de saga. Reply met je favoriete herinnering en je ziet die misschien verschijnen op een bijzondere plek op MayThe4th’, klinkt het op de officiële pagina van Disney+.

Het is een goede manier om aan te haken bij de fanbase en tegelijk wat publiciteit te genereren. Alleen kwam die poging recht terug in het gezicht van de mediamogul toen het aankondigde dat alle antwoorden wel zou gaan gebruiken en dat ze onder de gebruiksovereenkomst van The Walt Disney Company vielen.

Dat schiet bij veel fans van het eerste uur in het verkeerde keelgat. Sommigen beschuldigen Disney van misbruik van hun sociale media-accounts, anderen dreigden dan weer een abonnement op Disney+ op te zeggen.

Het probleem met Disney en Star Wars bestaat al even. De fans van de originele films wantrouwen het bedrijf uit Californië. De Star Wars-films kennen een enorme aanhang en de angst voor een Disneyficatie van de reeks. Dat er veel geld mee gemoeid was, mocht niet verbazen. De franchise is in 2012 verkocht voor 4,6 miljard dollar, waarvan de helft in Disney-aandelen.

De kritiek op de actie van Disney kwam ook uit andere hoek. Copyright aanvragen op alles onder 1 hashtag, of zelfs als antwoord op een tweet, is namelijk ook niet legaal in de VS. Het auteursrecht ligt bij de schrijver van de tweet. Door de enorme kritiekvlaag kon Disney niet anders dan onder alle gebruikte tweets informeren of het toestemming had om die tweet te gebruiken.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks